Golf kombi charmar på ett ögonblick

Nu har konkurrenterna något att sikta på

1 av 4 | Foto: Jonas Bladh
Det stämmer direkt när vi testar nya Golf Variant. Fjädring, styrning, motor och styrning är i toppklass.
MOTOR

Lycka för en bilförare är när du blir ett med bilen. Och med nya Golf Variant är det som en amputation när den måste lämnas åter efter en testvecka.

Med sorg i blicken lämnar jag Volkswagen och konstaterar:

Nu har konkurrenterna något att sikta på.

Det är inte ofta man trivs direkt när man sätter sig bakom ratten i en ny bil. Oftast tar det några timmar, ibland dagar, innan man helt tagit in bilen.

Med Golf Variant snackar vi hundradelar.

Min för alltid

Redan de första hundra meterna känns det som att jag alltid kört bilen. Jag sitter perfekt, kupén känns rymlig och stor och styrningen känns så där perfekt balanserad för både lugnt tuffande på landsväg och lite mer busande på kurviga sträckor.

I testbilen sitter den stora bensinmotorn med 160 turboladdade hästar och den är grymt bra. Den uppgivna förbrukningen är 0,61 l/mil med den dubbelkopplade automatlådan, DSG, och verkligens siffror ligger bara några hundradelar över under veckan i bilen.

Perfekt fjädring

När vanliga Golf presenterades för ett år sedan slogs vi av den fina komforten och låga ljudvolymen. De egenskaperna har också flyttats över till kombin. Chassi och fjädring är så nära perfekt man kommer i den här klassen och biltypen. Den sväljer ojämnheter som ingenting och ger en riktigt fin komfort utan buller. Utrymmesmässigt står sig Golf också bra mot konkurrenterna vilket ju är av stor vikt för en herrgårdsvagn.

Dåligt då? Jo ett par saker.

Stolarna kunde varit en aning bredare för oss med större stuss. Det stör inte väldigt mycket, men någon centimiter till hade inte skadat.

Och sedan var det där med automatlådan. DSG är en en fin låda i rätt bil. Men här känns de sju stegen som minst ett för mycket. Det tar lite för lång tid innan lådan själv hittar rätt växel och accelerationen blir ofta lite ryckig. Välj manuell låda i stället då sparar du dessutom 14? 000 kr på en redan rätt dyr bil.

FAKTA

VW Golf Variant GT 160 TSI

Pris: från 180 900 (testbilen från 240 000 kr)

Motor: 4-cyl, 1 390 cm3, 160 hk vid 5 800 varv/min. Vridmoment: 240 Nm mellan 1 500 och 4 500 varv/min.

Förbrukning: 0,61 l/mil (bl).

CO2 g/km: 143.

Acc: 0–100 km/t på 8,4 s.

Toppfart: 220 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 453/178/132 cm.

Tjänstevikt: 1 460 kg.

Talar för: Chassi och fjädring, utrymme och känslan.

Talar emot: Automatlådan har för många växlar.

Kommentar: En riktigt bra familjebil i Golfklassen. Snål, stor och förträfflig på vägen.