Polo Årets bil 2010

Storslam för VW

MOTOR

Volkswagen tog tre av fyra titlar i årets omgång av World Car of the Year. Volkswagens snåla dieselteknik tog miljöronden, Audi R8 V10 blev årets prestandabil och finast av allt - VW Polo blev Årets bil.

World Car of the Year instiftades 2003 och har snabbt blivit en av de mest prestigefyllda utmärkelserna i bilvärlden. Bara klassikern Årets Bil i Europa är större.

Problemet med att utse en vinnare för hela världen har varit att bilar i olika länder ofta är helt olika, även om de har samma namn och ser likadana ut. Och dessutom finns det många märken som bara säljs i vissa länder. Men globaliseringen gör bilarna allt mer lika, se bara på Ford som nu för första gången ska sälja en och samma Focus i hela världen.

Juryn består av 59 biljournalister från 25 länder och från alla kontinenter. De värderar egenskaper som ekonomi, köregenskaper, design, säkerhet och nytänkande. Är bilen en stilbildare är det särskilt meriterande.

Årets version av VW Polo är knappast en stilbildare, men Volkswagens småbil har ända från början bildat skola. Polo var kanske den första småbilen som inte var "liten och billig", utan "liten och bra".

Robert Collin, ensam svensk i juryn.

FAKTA

VW Polo - World Car of the Year

Förr var det folk med ont om pengar som köpte småbilar. VW ändrade på det. Polo var en liten bil för folk som hade råd med en större bil, men som valde en liten bil av andra skäl än ekonomiska. I dag signalerar småbilen medvetenhet om miljö, trängsel och uthållighet. (Polo var även mitt val.)

VW Blue Motion - World Green Car

Blue Motion är samlingsnamnet för Volkswagens snåla dieselteknik. Det är inget hokus pokus utan ett enträget utvecklingsarbete med motorernas effektivitet och bilarnas luftmotstånd. (VW Blue Motion var även mitt val.)

Audi R8 V10 - World Performance Car

Audis tvåsitsiga mittmotorbil var en sensation för ett par år sedan. Snygg att titta på, men framförallt med makalösa prestanda i förhållande till priset. Nytt för i år är den mäktiga tiocylindriga motorn. Visst, en kanonbil. Men en ny motor borde inte ha räckt för vinst. (Ferrari California var mitt val.)

Chevrolet Camaro - World Car Design of the Year

Efter Ford Mustangs återkomst var det nästan självklart att General Motors skulle hänga på med en ny Camaro. Men är den lika fräck som Mustang? Nej, långt ifrån. Kanske var designutmärkelsen ett tröstpris till den sargade amerikanska bilindustrin. (Citroën C3 Picasso var mitt val.)