Ormens sista hugg

Dodge Viper nu i ”Final Edition”

1 av 3
Dodge Viper lV Final Edition Roadster
MOTOR

Muskelbilen Dodge Viper ser ut att ha kommit till vägs ände.

Med en begränsad upplaga på 50 bilar tar man farväl av den senaste generationen av huggormen.

I november förra året tillkännagav Ralp Gilles, vd:n för Dodge, att den nuvarande generationen av Viper skulle avslutas under sommaren 2010.

Då påstods också att en ersättare skulle komma 2012. Huruvida det blir med den saken eller om den ska heta Viper är ännu inte känt.

Det är inte heller känt varför ”reptilen”, enligt rykten, skulle vara hotad. Gissningsvis kan det bero på Chryslers Motors redan utsatta ekonomi. Men också för att motorstarka och mycket törstiga sportbilar hör till det förflutna, även för många amerikaner. Enligt Wikipedia är Dodge Viper den näst törstigaste bilmodellen i Storbritannien, visar en undersökning från 2009 beställd av Yahoo.

För att manifestera slutet för fjärde generationen av Dodge Viper görs därför en begränsad upplaga på 50 bilar kallad ”Final ”Edition”. Den utgörs av tre modeller och fördelas på 18 stycken roadster, 12 stycken ACR (American Club Racing) och slutligen 20 stycken coupé. Bilarna känns igen på den gråa nyansen kallad Graphite Clear Coat och den svarta randen med röd kant på huven. Coupé och roadster-modellerna får sexekrade fälgar när ACR-versionens hjul går i svart. Coupén får dessutom svart tak.

Röda sömmar

Insidans svarta läderklädsel får röda sömmar och samma röda nyansering återfinns runt instrumenten. En nummerplakett vid växelspaken visar vilken bil i serien det är frågan om.

Giftig sedan 1989

Första prototypen byggdes redan 1989 och bilen kom i produktion 1992. Fundamentet i bilen är den ombyggda och enorma Chrysler LA-motorn som egentligen gjordes för lastbilar. Järnet byttes ut mot aluminiumlegering och vips hade man en lättare V10-motor med 400 hästar och ett vridmoment på 630 Nm.

Överflödet av muskler i den första serien Viper kompenserades med saknad av all tänkbar bekvämlighet. Dörrarna saknade både yttre handtag och fönsterrutor. Taket bestod av blå himmel. Bilen saknade också antispinnsystem och låsningsfria bromsar och beskrevs i amerikansk press "som att spela pingis med ett slagträ".

Flera versioner

Bilen har under åren modifierats flera gånger på både in- och utsidan. Yttre dörrhandtag saknas dock fortfarande i dagens fjärde generation Viper. Numer är motorn på 600 hästar och ger bilen en topphastighet på 325 km/t. 0 till 100 km/t lär gå på 3,6 sekunder.

Inte prissatt

Jubileumsversionen Final Edition släpps i USA till sommaren men priset har ännu inte offentliggjorts. Inte heller är det känt om någon av bilarna kommer att säljas i Europa.