Första Kina-Saabarna klara

Visas i Peking just nu

1 av 3
Kinesernas version av Saab 9-3, med det nya modellnamnet C60.
MOTOR

Kinesiska BAIC visar konceptbilar av kommande kina-Saabarna C71 och C60 (gamla 9–5 och 9–3) på den pågående Peking-mässan.

Kinesiska BAIC köpte ju utrustning från Trollhättan för närmare tre miljarder kronor för att bygga ett par gamla Saab-modeller i Peking. Man skeppade över maskiner och verktyg för att bygga egna versionen av gamla 9-5 och dessutom 9-3 - före fejsliften 2005.

Nu ska en helt ny fabrik byggas nära flygplatsen i Peking och tillverkningen av de nya bilarna, som får det nya märkesnamnet "Beijing", ska vara igång inom två, högst tre år. Det går fort i Kina.

Men redan i dag står både 9-5, C71 på kinesiska, och 9-3, C60, utställda i BAIC:s monter på bilsalongen i Peking. Båda kallas konceptbilar och båda är lätt omstylade.

Men vad ser egentligen Beijing C60 ut som? Är den inte väldigt lik en alldeles ny Saab 9-3, den modell som Saab ju INTE sålde rätten till!

Jo, och när man tittar närmare - även invändigt!

Kineserna har helt enkelt gått ut på stan och shoppat en vanlig 9-3, bytt grillen och bakljusen och kallar utan att skämmas bilen för konceptet C60...

Jag frågade Saab-chefen Jan-Åke Jonsson om han sett konceptbilen.

– Jo, det där var ju inte riktigt det vi kom överens om. Jag ska dit och prata med dem direkt.

Men det blev en ganska mild avhyvling. Saab vill ha fortsatt bra kontakter med BAIC. Det handlar om ett långtgående samarbete för lång tid framöver.

Vill du att BAIC bygger nya 9-5? Den skulle ju passa perfekt i Kina. Och ni behöver inte ens förlänga den. Det räcker med att klistra på ett "L" efter modellbeteckningen så är försäljningsframgången klar.

– Jo, det är en av de saker jag ska prata med BAIC om, säger Jan-Åke Jonsson.