Chip vilken bil!

Kände bilbyggaren ställde ut på Elmia-mässan – gav Volvo V70 ny design

1 av 8 | Foto: Kai Rehn
Mässans dragplåster Chip Foose med egenbyggda Impression. Totalt har bilen kostat 1,6 miljoner dollar (ca 11,5 miljoner kronor).
MOTOR

– Det handlar om proportioner. Det är nyckeln. Så sammanfattar Chip Foose, en av USA:s mest uppskattade bilbyggare och designers, en fulländad kaross. Sedan skissar han en redesign av Volvo V70 exklusivt för Aftonbladet Bil.

Populariteten är inte att ta miste på. Kön ringlar lång på Elmias bilmässa när Chip Foose skriver autografer och låter sig fotograferas tillsammans med tillresta bilfixare. Folkmassan är nästan ogenomtränglig och journalisterna får vänta.

– Jag kommer strax, men det är mina fans, jag kan inte lämna dem när de kommit så långt för att träffa mig.

Tv-serien ”Overhaulin” (Bilfixarna) har fått stort genomslag i USA och spridningen i Europa och Sverige är uppenbarligen stor den med. För den som missat serien på Discovery Channel så påminner showen om svenska ”Blåsningen”. I varje avsnitt utsätts en huvudperson för en kupp där tv-teamet iscensätter en stöld av huvudpersonens skrotiga bil som blixtsnabbt får en helrenovering.

Föddes in i branchen

Chip Foose berättar att han är uppvuxen med bilar. Han föddes mer eller mindre in i bilbyggarbranschen då pappan Sam startade företaget Project Design. Chip fick vara med i verkstaden redan som 7-åring.

På 198o-talet studerade han på Art Center Collage of Design och tog examen med toppbetyg. Efter att ha träffat designern Alex Tremulus som ritade Cord, Duesenberger och Tucker bestämde sig Chip för att satsa på bildesign. Han började jobba hos legendariske bilbyggaren Boyd Coddington och blev så småningom vd för Coddingtons firma Hot Rod by Boyd. 1998 gick företaget i konkurs och Chip startade i stället Foose design i Huntington Beach, L.A.

Han tog med sig två av de

duktigaste hantverkarna, de två svenskarna Karl Jonasson och Anders Wallin.

Känslan i fokus

Chip berättar att pappan betytt mycket under karriären.

– Min pappa är min hjälte, så är det. Vi jobbar fortfarande ihop. Utbyter erfarenheter och idéer.

Är det någon detalj som är viktigare än nån annan i designen?

– Nej, det är samspelet, den totala känslan. Hjul och fälgar kan i och för sig spela stor roll eftersom de är ganska framträdande på en bil.

Ritar du bara i dag?

– Nej, nej, jag bygger fortfarande också. Jag gör nog allt, plåtarbeten, motorinstallationer. Det är det som är det roliga. Att behärska hela processen, att ha total överblick över alla detaljer.

Dissar Saab och Volvo

När Aftonbladet Bil ber honom titta på foton av Saab 9-3, nya Volvo S60, som lanseras i juni och Saab 9-5, som kommer under sensommaren, är han dock inte särskilt imponerad. Ingen av bilarna får högre betyg än tre plus av honom.

– Men det är svårt att bedöma utifrån bilderna, man måste se bilen i fler vinklar för att kunna var rättvis. Saab 9-5 kanske inte är så dum, säger han och vrider på fotot, men ångrar sig:

– Det blir nog bara en trea ändå.

– Den här är bättre, säger han och tittar på bilden av Koenigseggs nya sportbil Agera som visades på Genèvemässan i mars. Den får en fyra. Men jag är nog färgad av att jag sett Koenigseggs design tidigare i verkliga livet. På den här bilden ger bilen ett lite klumpigt intryck. Fronten känns lite för massiv.

– Samma sak här, säger han och tittar på Volvo V70, den känns framtung. Ser du att framhjulet sitter för långt bak? Sedan mår karossen bättre av att vi flyttar fram bakhjulet.

Vi har tagit med ett skissblock och ber honom redesigna bilen och Chip Foose skissar med blyertspennan medan han pratar.

Fartigare intryck

– Mjukar vi upp bakre takstolpen och ger akterpartiet en mer svepande linje förstärker vi intrycket av fart. Den här detaljen är ful, den tar vi bort, säger han och pekar på den utskjutande sektionen i bakvagnens nedre del.

– Jag tecknar nästan jämt. Har ofta skissblocket med mig. När idéerna kommer så är jag redo.

Jag tecknar till och med när jag är ute och åker bil. Blocket ligger på passagerarsätet, och blir det rött ljus tar jag fram det.

Inga begränsningar

Chip redesignar flertalet klassiska USA-bilar, men en specialitet är förstås hot rods. Den kanske vackraste hotroden är Impression som han byggt åt Ken Reister, som har ett bildesignföretag i Colorado – åtminstone är Impression den bil som Chip är mest nöjd med.

Ägaren Ken Reister, som sitter i samma monter på mässan, går runt bilen Impression och visar medan han berättar.

– Det var i slutet på 1990-talet. Vi satt och snackade över en lunch på en restaurang i Detroit och jag frågade Chip om han ville hjälpa mig att bygga den ultimata bilen. Chip tände. Det skulle få ta hur lång tid som helst och kosta vad det ville.

Kan rita upp och ner

– Chip är oerhört driven. Det är härligt att se honom teckna. Han kan faktiskt teckna upp och ned. Vi satt mitt emot varandra och Chip drog upp linjerna på en servett. Jag undrade om han var galen, skulle hjulen sitta på taket? Sedan såg jag att han tecknade upp och ned så att jag bättre skulle kunna se.

– Vi kom överens om att en Ford Roadster -36 var den snyggaste bilen, men att den var inte fulländad. Så jag bad honom ta bort den ”fulheten” i den och vi bestämde att bilen skulle byggas från scratch.

Vi gjorde en kvartsmodell i lera och glasfiber, sedan blåste vi upp den fyrahundra procent och gjorde en trämall med spant ungefär som vid ett flygkroppsbygge.

Därefter använde vi engelskt hjul och formade metallsektion efter metallsektion mot spanten.

Det blev ett omfattande plåtslageriarbete. Huvar och skärmar gjordes i halvsektioner som sedan svetsades ihop. Bilens skönhetsvärde sammanfattas i svepande former och att det egentligen inte finns en enda rät linje i en enda karosseridetalj. En sak som avsevärt försvårar tillverkningsprocessen, men som förhöjer estetiken och ger ett slankt uttryck.

Har du någonsin kört bilen?

– Ja, den är underbar att köra, men det är ju ett utställningsbygge, den har nog bara rullat 150 mil, skrattar Ken.

Chip tittar upp från skissblocket och fyller i:

– Jag har byggt flera bilar från scratch. Det är ett massivt jobb, men otroligt tillfredsställande. Det är enda sättet att jobba om man vill få det precis som man vill ha det.

Totalt tog bilen sex år att färdigställa och allt är specialtillverkat.

Omåttligt populär

Chip gör klart Volvoskissen och avslutar med en mycket komplicerad namnteckning.

– Det här blir bra, säger han. Nej, vänta, Det måste vara palmer med, säger han. De är snygga, de är mitt signum, skrattar han och pekar på loggan på sin tröja.

Så fort intervjun är slut återvänder Chip till fansen. Larmet är fortfarande öronbedövande trots att det snart är stängning på den inledande mässdagen. Han ger inga intryck av att tycka att det är jobbigt, men senare på kvällen ser vi honom gå ensam på en mycket rask långpromenad i stadens västra delar, långt från mässan.

Han hinner gå två varv runt Jönköpings kyrka innan han försvinner bort.

FAKTA

CHIPS REDESIGN AV V70:

Fronten: Nosen har blivit lite tuffare och framaxeln har flyttats framåt.

Taklinjen: Vindrutestolpen har fått en lägre och mer utdragen linje och midejelinjen slutar svagt neråt-bakåt, vilket ger större glasytor.

Baken: Bakre takstolpen har blivit mjukare genom att den är böjd framåt och ”underläppen” på stötfångaren har försvunnit. Dessutom har bakre hjulaxeln flyttats fram.

... till sist – Chip väljer:

Bra musik att bygga bilar till:

James Taylor.

Pink Floyd.

Nat King Cole.

... bästa motorn någonsin: Ford 427 SOCH.

... bästa egendesignade bilen: Impression.

... bäst designade bilen av annan: Chevrolet Camaro -69.

... bästa bildesignern: Harley James Earl (legendarisk chefsdesigner på General Motors)

REKORDMÅNGA BESÖKARE

TV-kändisen Chip Foose drog besökare inte bara från Sverige utan fans från Danmark, Norge och Tyskland.

– Totalt lockade mässan i sin helhet närmare 80 558 personer – nytt rekord, berättar mässgeneralen Lasse Theander, promotor för Bilsport Performance & Custom Motor Show.

Mest uppskattat, föurom Chip Foose, var muskelbilstemat med -60 och 70-talsbilar. Det är den nya trenden. Intresset för 50-talsbilar viker.

– Nästa års dragplåster från USA kommer förmodligen bli legendarerna bland motorcykelbyggare, exempelvis Arlen Ness, berättar Lasse Theander.

– Och om gudfadern himself, Paul Teutel från Orange County Choppers, kommer är ovisst. Han är mycket upptagen med tv-inspelningar, men vi skickar en inbjudan så får vi se.