Herrskap & tjänstefolk

Fem stora kombibilar i tufft test: Skoda Superb
Volvo V70 Drive Honda Accord Subaru Legacy
VW Passat BlueMotion

Foto: STEFAN MATTSSON
MOTOR

Två tester i ett. Så kan man beskriva detta storkombitest där vi sätter nykomlingen Skoda Superb på prov.

Volvo V70 och Passat spelar nämligen i en egen miljöbilsliga med svagare men grymt snåla motorer medan Honda, Skoda och Subaru bjuder på betydligt fler hästkrafter och högre förbrukning.

TESTLAGET Jonas Bladh, Robert Collin, Martin Ström, Dino Stén och Benjamin Ekroth (saknas på bilden).
Foto: STEFAN MATTSSON
TESTLAGET Jonas Bladh, Robert Collin, Martin Ström, Dino Stén och Benjamin Ekroth (saknas på bilden).

Vi har testat V70 Drive tidigare, men nu har Volvos ingenjörer filat på bilen och bland annat infört smart batteriladdning och lägre friktion på alla drivremmar.

Liksom Passat Bluemotion drar den 0,45 l/ mil. Därmed har man kommit under den magiska 120-gramsgränsen för CO2-utsläpp och bilen är nu miljöbilsklassad.

Under de fem år som Volvo och Passatägaren slipper skatt betalar Hondaägaren 23 150 kronor, Subaru 22 000 kronor och Skoda 20 000 kronor.

Honda Accord säljs bara i topputrustat skick ihop med dieselmotor och är klart dyrast i testet. Med likvärdig utrustning är Volvo lika dyr, men V70-köpare har valet att stanna en bra bit under 300 000 kronor. Skoda är billigast, men vill man ha lika mycket lyxkänsla som i testbilen blir den också rätt dyr.