Småbullrig och dragvillig

Subaru Legacy 2,5 GT - prestanda för hästägare och barnfamiljer

1 av 7
Subaru Legacy 2,5 GT – dragstark bil för hästfolk. Foto: Dino Stén
MOTOR

Med hög dragvikt och 265 hästar kommer Subaru Legacy nu i GT-version.

Den nya GT versionen innebär att bilen fått mer kraft under huven.

Motorn, en 2,5 liters fyrcylindrig turbomatad bensinare, är upphängd i en nyutvecklad vagga som dessutom gett bilen lägre tyngdpunkt.

Bensinfyran utvecklar 265 hästar (195 kW) och 350 Nm i vridmoment vilket ger Legacyn hyfsade prestanda för sin storlek. 0-100 km/tim går på 6,2 sekunder.

Nya Subaru Legacy 2,5 GT kommer dessvärre endast med automatlåda och paddlar vid ratten.

På vägen beter sig bilen ganska neutralt och fyrhjulsdriften sköter sig jobb bra.

Högt kupéljud

Komfortmässigt är bilen lyckad. Körställningen är bra och förarsätet i den testade bilen har mängder med inställningar. Totalt är bilens utrymmen generösa, även för tre vuxna i baksätet. Kupéljudet är däremot ganska högt vilket kan vara störande.

Olika körprogram

Bilen levereras med generös standardutrustning som innehåller bl a regnsensor, 10-väg elstol på förarplatsen, läderklädsel, elektriskt soltak och Hill Holder (hjälp för start i backe).

Dessutom har bilen SI-drive, ett trestegs körprogram för att köra ekonomiskt, sportigt eller sportigast. Behöver vi nämna att det sportigaste läget gör bilen betydligt törstigare än uppgivna förbrukning på 1,06 liter milen?

Ljudanläggningen från anrika hifi-tillverkaren MacIntosh är också standard och innehåller back-kamera navigator och Bluetooth.

Ingen värme i baksätet

Däremot finns ingen elvärme i baksätet vilket är synd.

Väljer man sportpaketet får man styvare stötdämpare, aluminiumpedaler, kjolpaket 18-tumshjul och colfiberlister i interiören. Vill man ha metalliclack får man betala 6 900 kr extra.

Grundpriset för Subary Legacy 2,5 GT i sedanversion är 379 900 kronor. Kombin är 12 000 kronor dyrare.

Orkar dra

Nya Subaru Legacy introducerades i höstas på den svenska marknaden. Just kombin med dieselmotor delade vinnarplatsen i Aftonbladets test av stora kombibilar i april där Subarun utmanades av Volvo V70, VW Passat, Honda Accord och Skoda Superb.

Som rymlig familjebil är Subaru Legacy 2,5 GT utmärkt och kul att köra med 265-hästarsmotorn. Lastförmågan är inte den högsta, 385 kilo, men däremot är högsta dragvikten 1 420 kilo med B-körkort, vilket passar bra för den som ska dra båttrailer eller hästkärra.

FAKTA

Subaru Legacy 2,5 GT

Grundpris: 379 900 kr (sedan), 391 900 kr (kombi) Motor: 4-cyl turbo, 2.457 cm3, 265 hk vid 5 600 varv. Vridmoment: 350 Nm från 2 400-5 200 varv. Acceleration: 0-100 km/t på 6,2 sek (automat). Toppfart: ingen uppgift. Förbrukning enl tillverkaren: 1.06 l/mil. CO2: 250 g/km.

Välutrustad, fina utrymmen, hög dragförmåga.

MINUS

Låg maxlast, ingen värme i baksätet, endast med automatlåda