Mini med 3500 hästar

Fick V18-diesel för gruvbilar

MOTOR

Vill du försöka spöa en Porsche 911 Turbo med en Mini Cooper?

Då behövs några fler hästkrafter.

Lösningen kan då vara en V18-diesel med 3500 hästar.

I morgon förvandlas lilla Goodwood House, 1,5 timmes bilfärd sydväst om London, till ett Mecka för motorintresserade. Då öppnar Goodwood Festival of Speed, största motorhändelsen i Storbritannien.

Men glöm att formel 1-bilarna och lyxåken är det som kommer att vara på allas läppar. Nej, det lär bli den utställda Minin (eller kanske Maxin i detta fall) med en V18-turbodiesel på 3500 hästar.

Lastbilsmotor

Idén till den sjuka skapelsen kom, enligt Cummins, från en gäst. Efter att ha sett den stora motorn ville han montera den i sin Hundkoja. Turbodieseln heter egentligen QSK78 och sitter normalt i jättelika gruvlastbilar som ska klara av att frakta 400 ton bergmassor på flaket.

– Vi brukar inte avstå utmaningar, säger företagets presstalesman Steve Nendick. Därför fick våra ingenjörer det lite knepigt när de skulle montera motorn i en original Austin Mini.

Mittmotorbil

Lösningen blev att sträcka ut bilen och montera den kolossala turbomotorn bakom kupén. Och vips blev Minin en mittmotorbil. Turbon har den också så det räcker - hela 12 stycken. Den 11-ton tunga motorn har en cylindervolym på 78 liter och ett maximalt vridmoment på 13 771 Nm vid 1500 varv. Minins originalmotor har mer blygsamma 80 Nm.

Den som vill se ekipaget åka lär bli besviken. Motorn verkar inte ha en växellåda och ingen kylning heller. Med största säkerhet är Minin bara en hylla för bamsemotorn.