Bilförsäljningen upp under juni

Tunga fordon största vinnaren

MOTOR

Göteborg (TT)

Bilförsäljningen i Sverige fortsatte att ge ökat klirr i juni.

Men Saab Automobile fick inte sin eftertraktade uppgång.

Däremot var det plussiffror för tunga lastbilar för första gången på 14 månader.

Försäljningen av personbilar ökar för åttonde månaden i rad.

Det visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Vd Bertil Moldén betonar särskilt framgången för lastbilarna – visserligen ganska modest med tre procent till 412 lastbilar – men han ser den som ett trendbrott

– Efter så många månader med minussiffror har det nu äntligen vänt. Det är kul att se att det för Volvo och Scania, tunga aktörer i svenskt näringsliv, blir positiva siffror på deras hemmamarknad.

Dieslar framgång

Han gillar också dieslarnas framfart. För fem år sedan var andelen dieselbilar i Sverige bara sju procent. I juni var hälften av de nyregistrerade personbilarna dieslar.

Totalt ökade nyregistreringarna i juni med 28 270 nya bilar, en ökning med 26,2 procent jämfört med juni förra året. Under årets sex första månader har 138 079 nya personbilar registrerats, en ökning med 34,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Efter det första halvåret tycker sig Moldén kunna konstatera att återhämtningen för fordonsmarknaden efter finanskrisen gått mycket snabbt.

Saab tappar

Saab tappar fortfarande men minskningen i juni stannade på 1,4 procent med 838 registrerade bilar. Hittills i år har Saabs registreringar backat med 23,9 procent. Under första halvåret såldes 3 187 Saabar.

– Att försäljningen gick ner även i juni beror på att det då nästan inte fanns några gamla Saab 9-5 kvar och försäljningen av nya Saab 9-5 hade ännu inte kommit i gång på allvar. Däremot ökade faktiskt försäljningen av Saab 9-3 och det kommer allt fler människor till bilhallarna, säger Eric Geers, Saabs informationschef.

Glädje på Volvo

För Volvo Personvagnar ökade registreringarna i juni med 18,1 procent till 4 759 och den samlade ökningen under första halvåret är 23,4 procent.

På Volvo PV gläds man åt försäljningsframgångarna.

– Det här är vårt vändningsår. Vi ligger rätt med vårt modellprogram och har sådana bilar som folk vill ha, säger informationsdirektör Olle Axelson.

Däremot har Volvo tappat något i marknadsandelar medan Volkswagen, som har målet att bli större än Volvo, ökat.

FAKTA

Bilmodellernas tio-i-topp

Siffrorna avser första halvåren 2009 och 2010

Källa: Bil Sweden (TT)

TT