Populärt högbygge i ny tappning

Nissan Qashqai får nytt ansikte

1 av 8
 
MOTOR

Nissan Qashqai gjorde debut 2007 och blev snabbt populär.

Aftonbladet har provkört senaste versionen med nyheter på både in- och utsidan.

När Qashqaien kom 2007 blev den snabbt populär tack vare generösa utrymmen och bra komfort för hela familjen. En högbyggd bil med bra markfrigång och jeepkänsla, utan kosmetiska jeep-attribut som inte gjorde någon nytta.

Nu har bilen genomgått en ansiktlyftning där fronten fått en tuffare framtoning med omgjorda strålkastare och baklyktorna har också de fått ny form. Interiören har stramats upp. Sittkomforten är överlag god, ryggstödet fram är behagligt men kullen på sittdynorna passar bättre något tyngre förare. Testarens 70 kilo slanka kropp hade vissa besvär med domningar i skinkorna. Men det kanske beror på den beniga baken.

Även baksätespassagerare sitter behagligt, inte för långt ner. Högbygget ger gott om huvudutrymme även för lite resligare resenärer.

Kupen känns luftig, kan hända beror det på testbilens glastak. Bilen finns också som sjusitsversion – Qashqai +2 – med delbart och skjutbart baksäte, en förbättring från tidigare version. Bagagerummet rymmer en hel del utan att vara hangarstort.

Körupplevelsen i nya Qashqai är överlag positiv. Överblicken framåt och sidorna är god men den kraftigt sluttande c-stolpen skymmer bakåtsikten i sidled. Ljudkomforten är i dag klart godkänd. På landsväg känns det skönt att sitta högre upp än normalt. Men det skapar också lite distans till underlaget, lite som att köra på en matta. Styrningen känns däremot hyfsat rapp.

Den provkörda bilen har en bensinmotor på 140 hästar och en steglös automatlåda kallad CVT som gör att växlingarna blir mjuka men lite symaskinskänsla. Accelerationen är inte vad man väntat sig men den räcker till. Testbilen är också utrustad med fyrhjulsdrift (tillval) som kan kopplas ur till framhjulsdrift.

Tidigare var Qashqaiens 140-hästarsmotor relativt törstig och drog närmare 0,9 l/mil. Nu har den gjorts snålare. Törsten ska ligga enligt tillverkaren på 0,8 l/mil men den provkörda bilen ville ändå ha mer ändå - 0,85 l/mil.

Apropå motorer så kan nya Qashqai fås med sex olika kraftkällor: två bensinare på 115 respektive 150 hästar samt fyra dieslar i spannet 103 till 150 hästar. Den grönaste av motorerna är dieseln 1.5 dCi Pure Drive som med olika finesser sänker CO2-utsläppen till 129 gr/km.

Sammantaget är nya Qashqai en trevlig bekantskap. Lite jeep, lite kombi, lite av allt. Bilen känns trygg både i stadstrafik och på landsväg. Utrymmena räcker till för normalfamiljen.

Däremot kunde törsten ha fått vara lägre. Och körbanan hade kunnat vara mer påtaglig i ratten vid körning på motorväg – för att få bort matt-känslan. Dessutom uppfattades framsätena lite väl toppiga.

FAKTA

Nissan Qashqai 2.0 – 16 V

Grundpris: 199 900 kr. Testad bil: 4x4, automatväxel, ”Tekna”-utrustningspaket.

Motor: 4-cyl bensin, 1 997 cm3, 140 hk vid 6000 varv/min, Vridmoment: 196 Nm vid 4800 varv/min.

Förbrukning (angiven): 0,8 l/mil (bl).

CO2: 189 g/km.

Acceleration: 0–100 km/tim på 11,3 s.

Toppfart: 181 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 433/178/162 cm.

Tjänstevikt: 1 435 kg.

Jeep-känsla, överblick, utrymmen

MINUS

Törstig, sätena