Aston Martin bygger värsting-Vantage

Nya N420 lättad för ultimat racing

1 av 5 | Foto: Aston Martin
Aston Martin har vässat sin Vantage V8 – allt för att den ska vara så bra som möjligt på att smiska bana.
MOTOR

En fullblods-racer är född. Aston Martin har tagit all sin erfarenhet från tävlingsbanor världen över – stoppat in den i en V8 Vantage och vóila: N420 är här.

N420 är arvtagare till Aston Martins N400 och kommer som en hyllning till de resultat som tillverkaren åstadkommit vid 24-timmarstävlingen på Nürburgring.

Precis som standardbilen är den en 4,7 liters V8 som står för kraften (420 hästar) i specialmodellen, men N420 är 27 kilo lättare och har genomgått ett gäng uppgraderingar. N420 har fått en y framsplitter i kolfiber, nya sidolister, en helt ny diffusor samt nya tio-ekrade mattsvarta aluminiumfälgar. Även fjädring och avgassystem har bytts ut och ändrören har även de fått grafitfärg.

På insidan får N420 ”Iridium”-paketet vilket innebär grafitfärgade instrument, alcantaraklädda kolfiberstolar och ratt. Stolarna får även den speciella sömmen ”Race Track” som normalt bara finns i V12 Vantage. Specialutgåvan får även sportpaketet som standard – vilket ger bilen en hårdare, mer racinglik dämpning och ett sportavgassystem med ”sportigare ljud”.

Kan fås i ”Kermit” grön

Färgalternativen på bilen ska spegla Aston Martins racing-historia och de inkluderar ”Rose” gul, ”Kermit” grön och ”Elwood” blå. N420-versionen kommer att byggas både som roadster och coupé och när bilen går till försäljning senare under sommaren kommer prislappen att ligga på 96 995 brittiska pund – motsvarande 1,13 miljoner kronor.

Bytbil.com