Officiell: nya Ford Explorer

1 av 3
MOTOR

Till slut, efter det att Ford dragit ut på lanseringen kommer nu den nya Explorer.

Modellen som ska dominera på suvmarknaden, men samtidigt flörta med alla som vill ha en effektiv bil.

För ett par år sedan var Explorer en riktigt stor modell och Ford sålde 445000 bilar om året.

Men sen vände vindarna. Bensinen blev dyrare och en törstig bil som Explorer förpassades långt ner på skalan över heta modeller och förra året såldes bara strax över 50000 bilar. I och med detta börjades det mumlas om suvsegmentets död.

Tror på suvar

Men det är enligt Ford både överdrivet och felaktigt – visst, det har på senare år varit en tydlig marknadsskiftning till mindre bilar, men det utesluter inte ett suvsegment.

Den amerikanska tillverkaren menar att om stadsjeeparna bara är tillräckligt bra och effektiva – då kommer deras storlek att accepteras. Som ett led i tanken om att ”återuppfinna” suvsegmentet har därför nya Explorern lämnat sina pick-up rötter och är istället baserat på samma plattform som personbilen Taurus.

Bilen har även blivit väsentligt lättare samt fått mindre och effektivare motorer.

Över stock och sten

Men trots att Explorern ”trend-tvättats” ska den enligt Ford fungera utmärkt att ta ut i terrängen – för de som nu önskar det. Med en rejäl markfrigång och ett nytt ”Terrain Management System” ska stockar och sten kunna passeras med enkelhet.

Men den största skillnaden mellan gamla suv-Explorern och den nya crossover-Explorern är motoralternativen.

Köpare kommer nu att kunna välja mellan antingen en tvåliters fyrcylindrig EcoBoost motor, eller en 3,5-liters V6:a. Den (för klassen) lilla fyran ger 240 hästkrafter och om Fords siffror stämmer ska den bara dra 0,78 liter per mil – vilket skulle vara rekordlågt för en bil av Explorerns storlek.

Den större V6-motorn utvecklar 294 hästkrafter och ska enligt Ford vara 32 procent mer effektiv än den tidigare generationens V8:a som den ersätter.

Bromsar i branta kurvor

På säkerhetssidan hoppar Fords nya modell upp ett par pinnhål och Explorerna kommer att vara den första bilen som erbjuder uppblåsbara säkerhetsbälten för flertalet platser (framsätena samt de yttre sätena i mellersta raden).

Utöver en hel rad krockkuddar kommer de elektroniska säkerhetssystemen att inkludera; döda vinkeln-varnare, adaptiv hastighetshållare med radar, Fords SYNC med direktkoppling till larm- och räddningstjänst.

Säljstart i höst

Ett nytt säkerhetssystem som kommer med nya Explorern är att bilen bromsas inför branta kurvur om ingångshastigheten är för hög – exakt hur detta görs återstår att se men det är något som Ford räknar med ska ta modellens säkerhet till en högre nivå.

Försäljningen av ny Ford Explorer startar under hösten i Nordamerika och Ford har siktet inställt på att kunna sälja 220000 bilar om året.

Vad kostnaden för en Explorer kommer att bli återstår att se men med tanke på att största konkurrenten är Jeep Grand Cherokee – kan man förvänta sig att priset kommer att ligga på en jämförbar nivå.