Premiär för Audi A7 – praktisk lyxcoupé

Ska ge det bästa av tre världar – för en halv miljon

1 av 4 | Foto: AUDI
MOTOR

Audi A7 – en bil som genom att plocka det bästa av en sedan, coupé och en kombi ska bli det bästa av tre världar.

Modellen blir tillverkarens vapen mot Mercedes-Benz CLS och är en fortsättning av Audis ”storbils”-design.

Bagageluckan sväljer 535 liter bagage. Fäll ner stolarna bak och utrymmet ökar till kombimässiga 1390 liter.
Bagageluckan sväljer 535 liter bagage. Fäll ner stolarna bak och utrymmet ökar till kombimässiga 1390 liter.

Första gången som vi fick stifta bekantskap med Audis A7:a var i början av 2009 då de visade A7 Sportsback Concept på Detroitmässan. Nu vid lanseringen känns det mesta igen och väldigt lite av designen från konceptet har försvunnit.

Likheterna med A5 är stora (även den modellen lanserades under parollen: det bästa av tre världar) och den stora single frame-grillen gör att släktskapet med övriga Audi-modeller tydlig.

Automatisk bakvinge

Den låga nosen, smala strålkastare och skarpa flanklinje är väldigt mycket Audi. Det nya i designen är den långa coupésiluetten som flyter över i en kort och skarpt kapad bak med minimalt av överhäng.

En trevlig sak som produktionsbilen behållit från sitt konceptstadie är sidobackspeglarna. De är fästa på dörren istället för att vara placerade på basen av A-stolpen. Produktionsbilen har även fått en liten bakvinge som höjs upp i hastigheter över 130 km/tim och fälls in igen då hastigheten sjunker under 80 km/tim.

Fåtöljer istället för baksäte

Audi A7 Sportsback mäter 4,97 meter i längd 1,91 meter i bredd – vilket gör den 17 centimeter kortare och fyra centimeter smalare än lyxsedanen A8. Med sin höjd på 1,42 meter blir den även fyra centimeter lägre än A8:an.

Det märks dock, trots de förlorade centimeterna, att Audi jobbat hårt med att få A7:an att bli den ultimata långresebilen. Tyst, bekväm och rymlig verkar vara ledorden som interiördesignerna jobbade efter.

I hela kupén är det fåtöljer som gäller – något som gör att bilen blir strikt fyrsitsig. Och tack vare en hjulbas på närmare tre meter blir det även möjligt för en fullvuxen karl att bekvämt få sträcka ut sig i baksätesfåtöljen.

Sväljer 1 390 liter last

Rymden fortsätter även där bak. Trots sina coupélinjer har A7 Sportsback plats för 535 liter bagage under den stora bakluckan. Och för de som behöver mer kommer man upp i kombimässiga 1 390 liter med fällda säten. Självklart öppnas bakluckan elektroniskt med ett knapptryck – det är ju ändå en lyxbil vi pratar om här.

Försprång genom teknik (Vorsprung durch technik) är som bekant Audis slogan och denna trogen har de tryckt ner en hel del teknik i sin A7:a. Internetansluten pekskärm, head up-display och parkeringshjälp bara för att nämna några exempel.

I segmentet fyrdörrarscoupéer finns det flera bilar, Porsche Panamera, Aston Martin Rapide och Mercedes Benz CLS. Både Porschen och Astonen ligger i en helt annan division – så främste konkurrenten kommer att vara Mercan. Vilket inte kommer att bli en helt enkel match.

Motoralternativen

När den svenska lanseringen sker under hösten kommer A7 Sportsback med fyra olika motoralternativ, två bensinare och två dieslar – alla V6:or.

På bensin-sidan blir det en 2,8 FSI på 204 hästkrafter och 280 Nm där bilen accelererar 0-100 km/tim på 8,3 sekunder. Förbrukningen ligger dock på relativt höga 0,8 liter milen och koldioxidutsläppet hamnar på 187 g/km.

Den andra bensinaren är en turboladdad treliters (TFSI) på 300 hästar och 440 Nm. Audis Quattro och S-tronic är standard med resultatet att sprinten 0-100 km/tim är avklarat på 5,6 sekunder och topphastigheten är elektroniskt spärrad vid 250 km/h. Förbrukningsmässigt ligger TSFI-motorn på 0,82 l/mil och utsläppet 190 g/km.

På dieselsidan är det två versioner av samma turboladdade trelitersmotor som gäller.

En om 204 hästkrafter och 400 Nm som klarar av en någorlunda sprint på 8,1 sekunder. Förbrukningen ligger på förvånansvärt låga 0,53 l/mil och 139 g/km.

Den lite prestandastarkare dieselversionen kommer med 245 hästar och 500 Nm – och då är både S-tronic och Quattro standard. Med denna uppsättning klarar A7 Sportsback av att ta sig från stillastående upp till 100 km/h på 6,5 sekunder – men trots fin fina siffror på prestandan skrivs förbrukningen till 0,6 liter per mil och utsläppet stannar på 158 g/km.

Svenska priser

Audi A7 Sportsback är en bil som tävlar om köpare i ett lite mer välbärgat segment.

Instegsmodellen blir 2,8 FSI som startar på 485 000 kronor. Storsäljaren (och även det som verkar vara det vettigaste valet) blir utan tvekan 204 hästarsdieseln vars listpris börjar på 545 000 kronor.

2.8 FSI 204 hk multitronic, från 485 000 kronor

3.0 TFSI 300 hk quattro S tronic, från 577 000 kronor

3.0 TDI 204 hk multitronic, från 545 000 kronor

3.0 TDI 245 hk quattro S tronic, från 575 000 kronor