Evigt ung

1 av 2
MOTOR

Alfa Romeo Spider tillverkades i rekordlånga 27 år!

På senare år har de äldre bilarna börjat stiga kraftigt i pris men 1980-talsmodellerna går fortfarande ganska billigt.

En lättfälld sufflett, tuff instrumentering och en rivig fyra med raspigt avgasljud en solig sommarmorgon – mums! Drömmen om en liten öppen italiensk sportbil börjar på 60 000 kronor, mer än så behöver du fortfarande inte lägga upp för en fungerande och besiktigad Alfa Romeo Spider från mitten av 1980-talet. För ytterligare 20 000 får du en riktigt fin bil.

En 1980-talare säger ni, var det inte då Spider hade…

… svart ankstjärt. Jodå, så var det. Den 1966 presenterade Alfa Spider hade överlevt hela 1970-talet och i början av 1980-talet var Spider en av mycket få kvarvarande tvåsitsiga roadsters på marknaden. Den 10 mars 1983 visade man den tredje upplagan av Spider kallad Aerodynamica.

?Den hade ny front, plastiga stötfångare, en spoiler a’la snöplog fram och – digitalklocka! Kronan på verket var den svarta häcken med en allt annat än diskret spoiler i mjukt gummi på bakluckan. Så väcker man uppmärksamhet med en 17 år gammal modell!

Ja, det blev väl både skratt och gråt…?

Absolut, men all publicitet är god publicitet, nu var det många som fick upp ögonen för Spidern igen och efterfrågan ökade. Totalförsäljningen nästan tredubblades på ett år!

På den svenska marknaden hade den inte funnits sedan början av 1970-talet, nu sålde handlarna allt de kom över!

Så det finns en del att välja mellan då?

Javisst, utbudet är ganska stort och många exemplar har aldrig sett snö utan bara brukats sommartid. Många Spiders har varit entusiastbilar från början och vårdats som sådana.

Hur är Spider att köra då?

Genuint trevlig! I originalutförande är visserligen en Spider ganska mjuk i fjädringen och det blir en hel del kräng i kurvorna, det gillar inte­ alla.

Med små medel går det att styva upp körkänslan rejält men att konstruktionen är mer än 40 år gammal med snäckstyrning och stel axel bak går aldrig att dölja.

?En del karossflexande, främst på dålig väg, får man räkna med. Men det var ju inte en modern bil du ville ha. Den raka fyran med överliggande kamaxlar är en pärla i varje utförande!

Och att leva med en Spider?

Den är rymlig för biltypen. Även längre typer ryms med suffletten uppe och bakom stolarna finns ett stuvutrymme (under vissa år var det inrett som ett baksäte!) och även om bagageutrymmet är grunt så gör längden och bredden att det går att få med sig en hel del.

Tillgången på delar och service då?

Mycket god. Tekniken delas med en rad andra Alfor så tillgången på slitdelar i princip ändlös.

?Vissa detaljer är dock svåra, som en del elektroniska bitar till de senare årsmodellerna. Men det finns gott om entusiastiska specialistfirmor både i Sverige och utomlands som kan hjälpa ägare i nöd. Dessutom är klubblivet rikt!

Och vad får man betala?

I?dag börjar priserna norr om 130 000 kronor för första modellen. Efterträdaren med rak bak som kom 1970 och tillverkades till 1981 är något billigare och finns med 2000-motor. Inte så vanlig i Sverige dock.

Den som vill ha mest Spider för pengarna satsar på en 1980-talare. Spoilern lär man sig att älska med tiden.

FAKTA

Alfa Romeo Spider 2,0 1988

Nypris: 143 500 kronor.

Värde idag: 70 000–100 000 kronor.

Motor: Fyrcylindrig rak med två överliggande, kedjedrivna kamaxlar, två ventiler per cylinder. Bosch Motronic elektronisk bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1?962 cm3. Max effekt 116 hk DIN vid 4?900 r/min. Max vridmoment 161 Nm vid 4?000 r/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak. Längd/bredd/höjd: 430/163/129 cm.

Fartresurser: Toppfart 190+ km/h. Acceleration: 0–100 km/h 9 s.

Förbrukning: Cirka 0,86 l/mil blandad körning

Checklista att ta med!

Karossen – kolla trösklarna

Många Spiders har levt skyddade liv och har därför klarat sig från rost – dessa bilar är de bästa köpen. Det verkar som om bilar från 1983 och framåt har ett bättre rostskydd än tidigare modeller.

Rost kan annars dyka upp i princip överallt och har den väl fått fäste innebär det jobb, karossen är helsvetsad och man måste veta vad man håller på med för att det ska bli bra.

Trösklarna består av tre delar och är den yttre dålig är ofta även mellandelen frasig. Ska trösklarna bytas måste karossen stagas upp för att den inte ska sätta sig. Kolla karosspassningen för att avslöja tidigare, dåliga reparationer.

Ett tips är att ställa bilen med ett hjul uppe på en trottoarkant och kolla om dörrarna går trögare att öppna. Då är stommen svag.

Motorn – kan hålla länge

Alfas fyrcylindriga motor är känd för sin tillförlitlighet och rätt skött håller den länge. Men den måste servas ordentligt, med felaktiga ventil- och förgasarinställningar går den inte bra. Om oljetrycksmätaren visar ett lågt värde kan givaren har gett upp.

Växellådan är känsligare, den är beroende av att ha rätt olja i sig och synkringarna slits fort. Först skrapar det på tvåan vid nedväxling, sedan blir det bara värre. En växellådsrenovering går på mellan 5 000 och 8 000 kronor.

Knutkorsen i kardanen kan vara slitna och resultera i ett dunkande ljud vid gaspådrag och vibrationer i fart.

Sufflett – satsa på kvalitet

En ny sufflett går att köpa billigare men satsa på en Sonnen­land för omkring 4500 kronor. Den är sydd i bättre material.

Att byta sufflett är enkelt om allt är i bra skick. Är skruvarna som håller fast suffletten rostiga måste de bytas och de sitter svetsade i karossen. Den främre balken som ska fästas mot vindrutan kan också kräva byte.

Elektronik – snart hårdvaluta

Ju nyare Spider, desto mer elektronik. Vissa detaljer börjar bli svåra att få tag i.

Från 1984 års modell ersattes hastighetsmätarvajern mellan växellåda och mätare halvvägs med en elektronisk dosa som kan gå sönder. Den går inte att få tag i längre.

Delar till bränsleinsprutningen är enklare eftersom den kommer från Bosch.

Inredning – känslig galonsits

En Spider har oftast galonklädsel, på senare modeller blev det läder. Står bilen ute mycket blir klädseln spröd och blekt, särskilt nackskydden.

Instrumentpanelen kan spricka i överkant. Numera finns en hel del nytillverkat även till inredningen men vissa plastdetaljer till nyare bilar, från 1986 och framåt, är i princip omöjliga att få tag i.

Chassi – svårt få nya fjädrar

Bakfjädrarna kan gå av, det märks lättast på att bakvagnen saggar på ena sidan. Nya fjädrar kan vara svåra att få tag i.

De nedre fjädertallrikarna fram samlar smuts och fukt och kan rosta sönder och plötsligt brista. Att byta ut dem kostar cirka 1200 kronor per sida.

Glappa spindel­leder är också vanligt.

Text: Carl Legelius
Foto: Per Hammarsjö