Slarvigt Volvo!

Nya lyxkombin blir bara en parentes

1/6
MOTOR

En myrslok kammad med en fläskkotlett – kan det bli den nya folkhemsfavoriten?

Nej, Volvo V60 har ingen chans.

Trots suveräna köregenskaper och massor av körglädje.

En Volvokombi är stor och fyrkantig. Så har det alltid varit. Ja, även om lilla V50 inte rymmer mycket mer än de obligatoriska golfbagarna.

Men mellanklassbilen V60 –

som hade chansen att ta över som den nya, mindre och snålare folkhemsfavoriten – slarvar bort möjligheterna.

Insteget till baksätet är ett skämt och utsikten genom sidorutorna ger en instängd känsla. Själva sätet är det däremot inget fel på. Man sitter bra och har gott om plats.

Barnvagnen får inte plats

Bagagerummet är nästa besvikelse, där stjäl den sluttande bakluckan så mycket plats att en barnvagn blir svår att få in utan att fälla sätet.

V60 är lika lång som fyradörrarsversionen S60. Och båda är så korta att Volvo tagit bort reservhjulsbaljan för att inte inkräkta på benutrymmet i baksätet.

Men en bil utan möjlighet till att förvara ett reservhjul diskvalificerar den i större delen av Sverige. Även om Volvo har en lösning med hjulet liggande på bagagerumsgolvet, under en filt – fast då försvinner resten av det redan minimala bagagerummet.

Bäst krocksäkerhet

Krocksäkerheten är däremot av klassiskt Volvosnitt, det vill säga förmodligen bäst i världen. Systemet som upptäcker och sedan bromsar för fotgängare är unikt och tekniken som bromsar för bilar, och som helt undviker en krock i hastigheter upp till 15 km/tim, är det bara Volvo som har som standard.

Volvo har valt att premiärvisa bilen i norra Italien, med utgångspunkt i Verona för att sedan låta oss klättra uppåt längs bergssluttningarna i vindistriktet Valpolicella. Fantastiska vägar kräver en fantastisk bil. Och här överträffar Volvon alla förväntningar. Bilen är i det närmaste neutral. Jag styr och bilen gör jobbet. Chassit är rent märkvärdigt bra och det nya antisladdsystemet det bästa jag provat på.

Hög motorkapacitet

Motorerna är också nya. Vi kör dels den nya generationen av Skövde-byggda dieseln på 163 hästkrafter. Den drar redan från under tusen varv per minut och fullständigt exploderar vid 1 500 varv. Den är snål, har det rätta ljudet och drar kraftfullt i ett brett varvtalsregister.

Dels kör vi en helt ny direktinsprutad bensinmotor på 150 hästkrafter. Även den kommer att bli riktigt populär med bra riv och snål gång.

V60 har massor av fina egenskaper. Men förpackningen gör bilen till en parentes.

FAKTA

Volvo V60 D3

Pris: 290 000 kr, Kinetic-paket 15 000 kr, Driver support-paket med bland annat fotgängarbroms 18 000 kr.

Motor: 5-cyl diesel, 1985 cm3, 163 hk vid 2 900 varv/minut, vridmoment 400 Nm från 1 400–2 850 varv/minut.

Acceleration: 0–100 km/tim på 9,4 s.

Toppfart: 220 km/tim. Bränsleförbrukning: 0,55 liter/mil (bl).

CO2: 144 g/km.

Längd/bredd/höjd: 463/186/148 cm,

Tjänstevikt: 1 737 kg.

Betyg

Volvo ger sig ut på okända vatten med sin udda livsstilsbil. För vem? Och varför?