”Bara Kenny Bräck klarar köra dubbfritt”

Forskare: Vanliga bilister ska köra med dubbdäck

Forskaren Niclas Engström i Luleå gör testet på uppdrag av Trafikverket, för att hitta ett sätt att ställa funktionskrav på vinterdäck.
Forskaren Niclas Engström i Luleå gör testet på uppdrag av Trafikverket, för att hitta ett sätt att ställa funktionskrav på vinterdäck.
MOTOR

Myterna frodas i svenska medier.

SVT avslöjar: ”Odubbat bättre än dubbat...Det finns inget som visar att odubbade däck är sämre än dubbade. Tvärtom är odubbade däck bättre på en rad typer av vinterväglag. Det konstaterar forskare vid Luleå tekniska universitet...”

SVT citerade forskare i Luleå och avslöjade att vinterdäck utan dubb är bättre än dubbdäck på nästan alla vinterväglag.

...”(forskarna) avlivar myten om att dubbdäck är så mycket bättre (än dubbfria däck) ... det är precis tvärt om...”). Se inslaget själv – gå in på svtplay.se och sök på ”odubbat bättre än dubbat”.

”Felciterad”

Peter Jeppson<br></br>    
Peter Jeppson<br></br>    

– Jag känner mig lite felciterad, säger forskningsledaren Peter Jeppsson vid Luleå Tekniska universitet. Jag har försökt rätta till det, men utan resultat. Det jag sa var att ETT dubbfritt däck överraskade oss med extremt fint grepp på is och snö, men att alla andra dubbfria däck var sämre än dubbdäcken.

Det är forskaren Niclas Engström vid universitetet som gör själva testet, på uppdrag av Trafikverket.

– Vi ska försöka hitta ett sätt att ställa funktionskrav på vinterdäck. Nu räcker det ju med M+S-märkning på däcken, men själva märkningen det säger ju ingenting om hur däcket fungerar på vinterväglag, säger han.

Bra dubblöst blir kortlivat

– På slät is är de flesta dubblösa däck ungefär 50 procent sämre än dubbdäcken precis som i era tester, säger Niclas Engström, men ett däck, Bridgestone Blizzak DM-Z3 är lika bra som dubbdäcken. Fast, lägger han till, jag kan tänka mig att man får ”böta” på andra underlag, att däcket får problem på våt och torr asfalt.

Den amerikanska sajten Consumers Report citerar amerikanska däcktester där man skriver om fint vintergrepp men just dåligt bromsgrepp på torr och våt asfalt och kort livslängd.

DM-Z3 är tillverkat i Japan för den japanska marknaden med dubbförbud och låga hastigheter och hala polerade vägar. Det finskkonstruerade Blizzak Nordic, som var med i Aftonbladets vinterdäcktest, byggs av Nokian för nordiska förhållanden och för att ha viss stabilitet även på barmark.

Vad rekommenderar du svenska bilister att köra på?

– Dubbfria däck passar bara en viss kategori, nämligen superskickliga förare, som Kenny Bräck, som kan hantera en bil, och som förstår när det är för halt. Vanliga bilister ska ha moderna säkra bilar med all tänkbar passiv och aktiv säkerhet PLUS dubbdäck! Väljer de dubbfria däck måste de räkna med att ställa bilen när det är för halt.

Och vad kör du själv på?

– Gislaved Nordfrost 5. Dubbat, självklart, säger forskaren Niclas Engström med rötterna i Västerås men bosatt i Norrbotten.