Nu kommer nya Mercedes SLK

Mercedes offentliggör lilla cabben

1/6
MOTOR

Mercedes har offentliggjort bilderna på nya lill-cabben SLK.

Plåtcab med glastak, automatlåda som standard och dieselmotor är några av nyheterna.

Efter smygavslöjande i en fransk reklamfilm för en tid sedan tar Mercedes bladet ur munnen och offentliggör nya generationen SLK.

Mycket av designen har hämtats från Mercedes senaste modeller. Fronten har gjorts mer upprätt och den stora stjärnan har sin självklara plats mitt på grillen.

Bakom den kommer det att inledningsvis erbjudas tre motoralternativ. SLK 200 får en 1,8-liters fyrcylindrig bensinmotor med turbo och 184 hästar. 0–100 km/t ska gå på 7 sekunder enligt Mercedes och bilen lär dra endast 0,51 liter milen trots hyggliga prestanda.

Den något snabbare SLK 250 har identisk motor men med större effekt, 204 hästar. Prestandan och törsten är därför något större. 0-100 km/tgår på 6,6 sekunder och förbrukningen landar på 0,52 liter milen.

Den största motorn finns i toppmodellen SLK 350 som får en V6-motor på 3,5 liter. Effekten uppges till 306 hästar och prestandan till 5,6 sekunder på rushen från 0–100 km/t. Förbrukningen uppges till 0,59 liter milen.

Automatlåda och start/stopp-system är standard i de två vassare modellerna men inte i SLK 200 som får en sexväxlad manuell låda.

Senare kommer SLK 250 CDI vilket innebär en fyrcylindrig dieselmotor på 2,1 liter med dubbelturbo och 204 hästar. Men det kan dröja ända till 2012.

Rykten säger att toppmodellen SLK AMG inte får en V6:a med dubbelturbo, utan en V8:a med dito turbo. Motorn lär ha runt 420 hästar och en mängd bränslebesparande finesser.

Lite längre bak, i kupén, finns även där en del nyheter. Kupéns formgivning påminner mycket om måsvingen SLS AMG med sina stora utblås.

Som vanligt finns de finaste finesserna på extrautrustningslistan. En av dem är en fiffig glasruta i det tvådelade taket och heter Magic Sky Control. I glaset finns små partiklar som ligger slumpvis och som tonar rutan mörk . Därmed släpper den in väldigt lite ljus och värme. Ljusinsläppet kan kontrolleras genom ett elektriskt magnetfält. När fältet slås på ställer sig partiklarna lodrätt som pelare och glaset blir nästa helt genomskinligt. Smakar det så kostar det, ca 20 000 kronor.

Andra läckerheter på tillvalslistan är elektroniskt inställbar fjädring och progressivt styrservo.

Från och med 17 januari kan du beställa din nya SLK i Tyskland och priset börjar på ca 356 000 kronor.