Körning helt utan ”turkish delight”

Opel Astra riktigt praktisk i ny kombikostym

MOTOR

Bilprovkörningar är inte alltid en dans på rosor.

Nya Opel Astra Sports Tourer är en trevlig familjebil och provkörd i ett trevligt land.

Men mötet blir en smältdegel som inte ger någon vidare bild av vare sig bilen eller landet.

Istanbul, porten till Orienten. Varför Opel lagt provkörningen av sin senaste modell just här är det ingen som begriper. Kanske för att det är så lätt att vitsa om de gamla turkiska namnen – dra i nödbromsen om du är Konstantinopel Bosporen!

Nya Astra kombi heter inte kombi, inte heller har den fått klassiska beteckningen Caravan. Bilen heter Astra Sports Tourer. Nå, särskilt sportig är den inte. Bilen har visserligen fått en formgivning som sticker ut men Astra Sports Tourer är mer praktisk än sportig. Ordet förnuftig vill inte Opel-folket ta i med tång men faktum är att Sports Tourer är den förnuftigaste Astran.

Rymmer mer än Volvo V60

Bagageutrymmet sväljer 500 liter med fem åkande och hela 1 550 liter med baksätet nedfällt, oavsett hur många åkande bilen har rymmer den alltid mer än exempelvis nya Volvo V60.

Förmaningstal från bilrepresentanterna brukar mest handla om att hålla hastigheten, dagens order är mer ett sunt tips, använd tutan – mycket.

Och här har Opel gjort en av sina större missar. Tutan är okänslig i Astra Sports Tourer, det är svårt att dutta till lite glatt och det glada tutet förvandlas istället till ett argt bröl.

Turkarna slänger onda ögat efter mig när jag försöker skynda mig ut ur Istanbul. Men, tidig morgon, 17 miljoner invånare och dålig kollektivtrafik är ingenting man skyndar sig ifrån.

En timmes kökörning senare har vi tagit oss över till Asiensidan där turkarna faktiskt ser likadana ut som på den europeiska sidan. Vi svänger av motorvägen och åker norrut.

Landsvägen, som får bortglömda svenska inlandsvägar att kännas släta, sätter bilens chassi på hårt prov. Trots extrautrustningen Flexride där du själv kan ställa in hårdheten på fjädringen är färden mer än lovligt skumpig. Fjädringen är småstötig även i komfortläget och faktum är att de vanliga stålfjädrarna som är standard är bekvämare.

Den tidiga frukosten gör sig påmind. Varje bys hål i väggen får magen att skrika – ge mig en kebab!

160-hästarsdieseln eldar på friskt mot lunchstället som ligger alldeles vid vattnet. De enorma lastfartygen passerar bara ett stenkast bort och äntligen turkisk mat!

Omtest på svensk väg

– I’m sorry mister Collin, ni hinner inte äta lunch här, ni måste skynda er till flygplatsen!

Kebaben vi intar på Ataturk Airport är inte bara den sämsta jag någonsin ätit, den är med råge den dyraste.

Lätt illamående och inklämd bredvid två mycket kraftiga turkar som luktar svett är jag i alla fall glad över fönsterplatsen. Det känns som att både Istanbul och Opel Astra Sports Tourer är värda en chans till. Astra får chansen att visa upp sig hemma på svenska vägar och Istanbul ska vi besöka utan att trassla till det med bilkörning.

FAKTA

Opel Astra 2,0 CDTI

Grundpris: 209 900 kr. Motor: 4-cyl diesel, 1?956 cm3, 160 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 350 Nm vid 1?750 varv/min. Förbrukning: 0,51 l/mil. CO2: 134 g/km. Acceleration: 0–100 km/tim på 9,5 s. Toppfart: 212 km/tim. Längd/bredd/höjd: 442/201/151 cm. Tjänstevikt: 1?565 kg.

PLUS

Prisvärd, bagage, miljödiesel kommer.

MINUS

Okänslig tuta, barnen sitter lågt i baksätet.

LIKA MED

En lagom bil för den lilla familjen.