Golf mot Golf i miljöduell

Två gröna modeller jämförs

MOTOR

Två bilar som ser identitska ut på utsidan. Men som är helt olika underskalet. Den ena klarar landsvägsmil efter landsvägsmil utan att behöva tanka, den andre klarar på sin höjd 15 mil innan den måste laddas igen. Men båda har det gemensamt att de klassas som miljöbilar.

Nyast är Golf Blu-e-motion, en renodlad elbil utan förbränningsmotor. Den laddas genom ett eluttag eller genom att återvinna rörelseenergi. I stället för bensintank sitter det ett batteri som också slukar reservhjulsbaljan och en del av bagageutrymmet.

115 hästkrafter och imponerande 270 newtonmeter redan från start. Bilen sätter fart direkt när jag trycker ner gaspedalen. Alldeles ljudlöst susar Golfen iväg, med endast vägljud och ett lågmält surrande som ackompanjerar färden. Annars är det samma Golf som vi är vana vid, men de typiskt VW-analoga mätarna håller koll på kilowattförbrukningen istället.

Du kan också ställa in fyra olika körprofiler, beroende på din körstil. Då anpassas bilens effekt och förbrukning. I dagsläget är el-Golfen 200 kilo tyngre än en vanlig Golf, men detta är fortfarande en prototyp. Nästa år ska 500 e-Golfar ut på vägarna för att testas i skarpt läge. 2014 är det tänkt att el-Golfen ska gå att köpa.

Svävande om pris

VW:s högste elbilsansvarige Rudolf Krebs är svävande när jag pratar med honom om pris, prestanda och hur viktig elbilen är för VW inom den närmsta framtiden. År 2020 tror han att 3–4 procent av VW:s försäljning är elbilar. Det stora problemet är fortfarande batteriet, med höga priser och bristfällig kapacitet.

Men Krebs tror på betydligt billigare pris, lägre vikt och bättre effektivitet inom en snar framtid. Detta är viktigt för elbilens framgång, eftersom den givetvis blir mer attraktiv när den blir billigare, effektivare och har större räckvidd. Hur långt VW har nått till 2014 är högst osäkert. Räckvidden på 15 mil bygger ju dessutom på optimala förhållanden. Inte en iskall svensk vintermorgon med full värme, stolsvärme på max och radion påslagen samtidigt. Detta halverar räckvidden, säger en av VW:s ingenjörer.

Rudolf Krebs betonar att VW under lång tid framöver kommer att fortsätta att förbättra och förfina sina snåla dieselmotorer eftersom dieseln skördar stora framgångar. Det är ju trots allt detta VW kan bäst och det finns fortfarande mycket att utveckla, menar Krebs.

Men eftersom marknaden efterfrågar elbilar måste VW hålla sig med en tung stab av elbilsingenjörer. VW satsar stort och Golf-e-motion imponerar, men elbilsutvecklingen är fortfarande i sin linda inom VW. Krebs själv menar att alla motoralternativ kommer att leva sida vid sida under sisådär 20-30 år, där elbilen blir viktig främst på marknaden för små citybilar. Därför är Golf-satsningen logisk.

Mest miljönytta för pengarna just nu ger dieselbilarna uttrustade med Bluemotion-tekniken, säger Rudolf Krebs.

Men går det inte att kombinera den snåla dieseln med elbilen? Dieselhybriden sågar Krebs effektivt. Varför ska en bil ha två dyra tekniker, där den ena oftast bara åker snålskjuts på den andra, frågar han.

Så över till Bluemotion-Golfen, den miljöbil som faktiskt finns att köpa i dag. Inte helt billig den heller. 222 000 får du ge för en diesel på 105 hästar. Men då släpper den bara ut 99 gram koldioxid per kilometer och du slipper skatt i fem år. Och den är snål. Riktigt snål. Blandad körning kräver 0,38 liter milen.

Snåldieseln vinner

När jag lämnar tillbaka den har jag i alla fall lyckats förbruka en halv tank. Mycket imponerande, men det är antagligen elbilens motpol där kraften finns redan på låga varv. Här kommer kraften senare.

Snåldieseln vinner därför ute på landsvägen. Komfortmässigt är de jämförbara. Dieseln går på så låga varv att landsvägskörningen blir lika tyst och odramatisk som i elbilen. Det enda som stör en smula är att diesel-Golfen är sänkt och blir lite stötig.

Två intressanta miljöalternativ från VW. Elbilssatsningen är lovvärd och har framtiden för sig. Men än så länge gör det förmodat höga priset och begränsningarna elbilen främst till en imagebil, för en köpare som verkligen vill göra en grej av sitt miljötänkande.

Men kan du tänka dig att vara miljösmart utan att vara hippast i stan, då är Bluemotion något för dig. En doldis som verkligen gör sitt arbete. På köpet får du bästa bilen i Golf-klassen.

FAKTA

VW Golf BlueMotion

Pris: 222 000 kr. Motor: 4-cyl diesel, 1,6 liter, 105 hk vid 4400 varv. Vridmoment: 250 Nm mellan 1?500–2?500 varv. Förbrukning: 0,38 l/mil (bl.) CO2: 99 g/km. Acceleration: 0–100 km/tim på 11,3 s. Toppfart: 190 km/tim. Längd/bredd/höjd: 420/178/148 cm. Tjänstevikt: 1320 kg.

VW Golf Blue-e-motion

Pris: Ej angivet. Motor: Elmotor på 115 hk. Batterikapacitet: 26,5 kWh. Batterityp: Litiumjon. Vridmoment: 270 Nm. Acceleration: 0–100 km/tim på 11,8 s. Toppfart: 135 km/tim (begränsad). Längd/bredd/höjd: 420 cm/178 cm/148 cm. Tjänstevikt: 1545 kg.