Motor

Luft kan halvera bensintörsten

Ger extra skjuts vid start och snålare tomgång

Luft fungerar utmärkt både som kraftreserv och som ett sätt att få ner ner bränsletörsten.

Om energi från inbromsning kan sparas i form av tryckluft kan den användas som extra kraft vid start av en bil.

Dessutom sänker den bränsleförbrukningen vid tomgång visar ny svensk forskning.

Forskaren Per Tunestål med testmotorn i Lund. Foto: Kristina Lindgärde
Forskaren Per Tunestål med testmotorn i Lund. Foto: Kristina Lindgärde

Bromsenergi är en kraft som redan i dag används i el- och hybridbilar för att ladda batterierna. Men att utnyttja kraften till lufthybrider, eller pneumatiska hybrider som de också kallas, är fortfarande något helt nytt.

Per Tunestål, forskare i förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola (LTH), menar att tekniken är billig att tillverka och att steget till full produktion inte behöver vara stort.

Realistisk teknik

– Tekniken är fullt realistisk. Nyligen blev jag kontaktad av fordonstillverkare i Indien som ville köra igång med lufthybrider, säger han.

Den svenska forskningen bygger på att man tillför komprimerad luften direkt i cylindern, oavsett bränsle. Fordon med långsam och ryckig körning lämpar sig utmärkt för tekniken, exempelvis bussar i stadstrafik. Sasa Trajkovic, doktorand i förbränningsmotorer vid LTH, har utfört mätningar som visar att det finns stora mängder bränsle att spara.

– Mina simuleringar visar att stadsbussar i storstäder skulle kunna minska bränsleförbrukningen med 6o procent, säger han.

Tester med större motor

Lunda-forskarna ser fram emot att föra över resultaten från en encylindrig testmotor till en vanlig fyrcylindrig bilmotor.

Idén med lufthybrider kläcktes för 20 år sedan av Ford men skrotades för att man saknade nödvändiga kunskaper i ämnet. I dag forskas det kring lufthybrider i Schweiz, Frankrike och i Sverige.