Nissan Esflow allt utom eländig

Premiär för djärva elbilen i Genève

MOTOR

Tesla – huka er. Snart är ni inte ensamma med att tillverka läckra elbilar.

Nu kommer utmanaren Nissan Esflow.

Den finns på riktigt men bara som konceptbil. Men ändå.

Den tvåsitsiga sportcoupén har en djärv formgivning som förpliktigar. Och Esflow gör sitt bästa.

Mycket av tekniken har sitt ursprung i elbilen Nissan Leaf. Två elmotorer driver bakhjulen och kraften kommer från lithiumjon-batterier placerade nära axeln vid fram- och bakhjulen. Kraften i dem ger bilen minst sagt hyggliga prestanda. 0-100 km/t går på knappt fem sekunder. Räckvidden för Eflow uppges till 240 kilometer på en laddning.

En stor vikttjuv i inredningen är sätena, normalt en stålkonstruktion överdragen med klädsel, och ofta motoriserad. I Esflow är sätena av lättviktstyp och fast monterade, de går inte att flytta. Drive-by-wire-konstruktion gör att ratt och pedaler ställs ändå in optimalt för föraren.

Instrumenteringen bygger mycket på de i dag så vanliga LCD-skärmarna. Den välvda vindrutan ger bred överblick från kupén

Hela bilen bygger på existerande teknik för att den snabbt ska kunna sättas i produktion.

Nissan Esflow kommer att visas upp på Genève-salongen 3-13 mars.