Svensk kyla lockar hela bilvärlden

Asiater trängs med Volvo och Saab på vintertester i Norrland

Allt fler utländska biltillverkare förlägger arkistka tester i svenska norrladsorter. På bilden en smygfotograferad Mercedes AMG SLS i cab-version. Foto: Lehmann Photo Syndication
Allt fler utländska biltillverkare förlägger arkistka tester i svenska norrladsorter. På bilden en smygfotograferad Mercedes AMG SLS i cab-version. Foto: Lehmann Photo Syndication
MOTOR

Saab och Volvo får räkna med ökad konkurrens från asiatiska biltillverkare i framtiden.

Asiaternas framstöt mot marknaden för premiumbilar förbereds bland annat med biltester under arktiska förhållanden i norra Sverige.

– Asiaterna håller på att samla ihop kompetens från olika delar i världen för att komma in mot premiummarknaden. Och när det gäller kvalificerade arktiska tester tror jag Sverige bedöms som det intressantaste området i världen för det, säger Matts Carlsson, bilanalytiker vid Göteborg Management Institute.

Så kallade premiumbilar är lite mer påkostade än andra bilar, och kan därför säljas till högre pris.

Tester i arktisk miljö är nödvändiga för tillverkare som vill in på den nordamerikanska och europeiska bilmarknaden. Tester kan till exempel säkerställa att elektroniska komponenter, sensorer, bromsar och annat fungerar i sträng kyla eller när blötsnö vräker ned.

– Funkar det bra i kyla funkar det överallt, säger Stefan Oscarsen, vd för Argentis, Arjeplogs näringslivsbolag.

Arjeplogs kommun är centrum för biltestbranschen i Sverige. Under högsäsong kommer uppåt 2 800 tekniker och ingenjörer från olika håll i världen till den lilla inlandskommunen.

Hemlighetsfulla

Tyska och engelska har, vid sidan av svenska, länge varit de vanligaste språken i kommunen. Men de senaste åren har invånarna vant sig vid nya språkljud.

– Koreanska är det mest växande språket här i Arjeplog i dag. Drygt en femtedel av alla tillresta tekniker är asiater, säger Stefan Oscarsen.

Exempel på asiatiska bilar som testas i området är Kia och Huyndai.

Testföretagen är av tradition hemlighetsfulla när det gäller vad som testas. Deras kunder vill inte att information om nya utvecklingssteg eller produkter ska spridas till konkurrenterna.

Men ett hett testområde gäller hybridbilar, där tillverkarna vill säkerställa att el i kombination med till exempel vätgas eller biogas fungerar under alla tänkbara förhållanden.

Men varför väljer asiatiska bil- och komponenttillverkare avlägsna Sverige för sina vintertester?

Matts Carlsson tror att det finns fler förklaringar än att den svenska biltestbranschen har gott renommé.

Trygghetstänkande

– Jag tror att det är ett strategiskt steg för att komma åt konkurrensfördelar där Sverige är världsunikt. Det gäller vårt sätt att alltid sätta säkerhet och trygghet först. Vi är också bra på miljöbiten, säger han.

– När bilarna blir mer och mer lika kan den här typen av faktorer bli konkurrensavgörande och därför vill tillverkarna komma åt den kompetensen, säger Matts Carlsson.

Säkerhets- och trygghetstänkandet, som bland annat präglat biltillverkningen, är djupt rotat i folksjälen, och är mycket svårt att exportera, enligt Matts Carlsson.

– Jag har fått frågan hundra gånger om Geely kommer att flytta produktion av Volvo till Kina, och jag har lika många gånger sagt nej, för det finns en kulturell parameter i Sverige som är svår att komma åt. Så under överskådlig tid kommer inte kineserna att göra det, säger han.

I takt med att fler biltillverkare tillägnar sig den svenska säkerhetskulturen finns det risk för att Volvos och Saabs konkurrensfördelar minskar, tror Matts Carlsson.

Stärka bil-Sverige

Han tror dock att Sverige kan dra fördel av konkurrenternas intresse för de svenska specialkompetenserna.

– Det finns en möjlighet för hela det svenska bilklustret att förstärka sin position genom att fler och fler bedömer att kompetensen är så speciell att man vill lägga verksamhet i Sverige, säger Matts Carlsson.

– Blir det en etablerad sanning att om man ska utveckla säkra, miljömässiga bilar, och testa i arktiska förhållanden så ska man göra det i Sverige, och då förstärks bil-Sveriges position i världen, säger han.

FAKTA

30 år av biltester

Biltesterna görs i sju kommuner i Norrlands inland: Jokkmokk, Kiruna, Älvsbyn, Arjeplog, Arvidsjaur, Malå och Sorsele.

Den mest omfattande verksamheten finns i Arjeplog, där biltestningen började för ett 30-tal år sedan, bland annat med halktester på isbelagda sjöar.

Samtliga europeiska bil- och bilkomponenttillverkare testar sina produkter i Arjeplog. Från Asien finns koreanska, japanska och indiska tillverkare representerade.

Biltestbranschen samarbetar med Luleå tekniska universitet.

(TT)

TT