Lamborghini Aventador sluttestas

Två veckor kvar till premiären i Genève

MOTOR

Det tossiga kamouflaget till trots - det går inte att ta miste på att det är en Lamborghini som testas.

Men tiden börjar bli knapp - om drygt två veckor är det premiär på Geneve-salongen för Aventador - bilen som ersätter Murciélago.

Kantig, låg och ilsken.

Aventador - som bilen förmodas heta - har de numera så bekanta Stealth-flygplansliknande former som vi sett på Lamborghinis senaste konceptbilar. Fronten lånas från Reventón, men strålkastarna liknar mest de från konceptbilen Sesto Elemento som visades i Paris i höstas. Luftinsläppen på sidorna har vuxit ordentligt jämfört med Murciélago, det lär behövas för att svalka den nya V12:an.

Bilen blir fyrhjulsdriven och Lamborghini har valt ett svenskt system från Haldex, generation fyra, som också finns i Saab. Haldex levererar i dag system till Bugatti Veyron, så Aventador hamnar i gott sällskap.

Toppfarten uppges bli 350 km/tim - där har Lamborghinin alltså inte mycket att hämta mot Veyron. Men i sammanhanget säljs ju Aventador till rena fyndpriset - någonstans mellan två och tre miljoner kronor.

V12-motorn på 6,5 liter levererar 700 hästkrafter och ett vridmoment på 690 newtonmeter. Växlingen sker med en halvautomatisk sjuväxlad låda med namnet ISR - Independent Shifting Rod. Vikten på hela paketet blir 1575 kilo.

På längden växer Aventador jämfört med Murciélago - avståndet mellan den spetsiga nosen och utblåsen bak blir 4,78 meter.

På bredden mäter bilen 2,03 meter och Aventador blir blott 1,14 meter hög. Stötdämparna är justerbara både fram och bak för optimal väghållning och lägre luftmotstånd. Dessutom är bakvingen elektroniskt justerbar.