Volvo ska bygga hybrider i Torslanda

V60 första modellen att gå på el och diesel

MOTOR

Med krisen i backspegeln samlades i dag representanter från fordonsindustrin till Stora bildagen – Dagens Industris evenemang i Upplands Väsby utanför Stockholm.

Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby gav sin syn på den globala bilindustrin och hur Volvo ska positionera sig. Sedan han tog över ledningen av det Geelyägda bolaget i augusti pågår en översyn av alla verksamheter. Volvos expansion i Kina är högprioriterad med bland annat planer på en fabrik.

Volvos vd Stefan Jacoby vill göra märket tydligare.
Volvos vd Stefan Jacoby vill göra märket tydligare.

Geely, som profilerat sig med lågprisbilar, fick i och med köpet av Volvo Personvagnar tillgång till ett premiummärke, konstaterar Thomas McGuckin, ansvarig för analytikerföretaget Pricewaterhouse Coopers bilsatsning i Kina. Han ser tre alternativ för framtiden.

– Geely kan fortsätta att låta Volvo vara helt självständigt. Eller så kan man kan använda Volvo för att höja anseendet för Geelybilarna och dra nytta av Volvos starka position. Jag tror inte att Volvo skadas av det.

Helt nytt märke

Det tredje alternativet är att Volvo och Geely skapar ett helt nytt märke som varken är Volvo eller Geely.

– Det finns flera sådana exempel i Kina, säger han.

Det faktum att 49 procent av ägarskapet bakom Volvo PV är kopplat till städer och regioner som förvaltar statliga pengar i Kina tror Thomas McGuckin skapar en del huvudbry hos Volvofolket.

– Det tror jag Volvo tänker på. Men jag tror inte att ägarstrukturen kommer att ändras. För Volvo var det en möjlighet att i ett steg få tillgång till Kinas tillväxtmarknad, säger han.

Inget lågkostnadsland

Att betrakta Kina enbart som ett lågkostnadsland tycker Thomas McGuckin är fel.

– Lönerna är lägre, men det finns en hel del skatter. Motivet för att ge sig in i Kina ska inte vara att kostnader är låga, utan att man får tillgång till marknaden, säger han.

Volvo PV har långt gångna planer på en fabrik i Kina. Att använda en av Geelys fabriker i Chengdu i centrala Kina är huvudspåret. Där finns kapacitet över.

Kan bli Chengdu

– Vi överväger starkt att välja Chengdu. Men inga beslut är fattade ännu, säger Volvos vd Stefan Jacoby och öppnar för att Volvo kan ha fler fabriker i Kina i framtiden.

– Det kan möjligen handla om tre. Det beror på hur mycket vi säljer.

Fabrikerna i Europa ska vara kvar, men Stefan Jacoby vill öka flexibiliteten mellan Torslanda och Gent. Som det är nu byggs de mindre modellerna i Belgien och de större i Sverige. Därför drabbades den svenska produktionen värre av neddragningarna under krisen när efterfrågan på de stora bilarna sjönk.

Vill bygga i Torslanda

I Jacobys planer ska även små bilar kunna byggas i Torslanda.

– Snart hoppas jag att vi kan få till mer flexibilitet. Inte fullständig flexibilitet eftersom det kostar för mycket, men mer än i dag, säger han till TT.

Volvochefen kom till Upplands Väsby direkt från USA där han både hälsat på sonen som går på skola där och besökt Volvos amerikanska huvudkontor. Han är bekymrad över att Volvo både tappar volym och marknadsandelar på den så viktiga USA-marknaden.

– Det måste vi ändra på, säger han.

V60 blir Torslanda-hybrid

Stefan Jacoby konstaterar att Volvo visserligen har ett starkt arv, men att märket tappat något av sin glans och sin riktning.

– Jag ska jobba för att märket ska bli tydligt, säger han.

Det blir den nya V 60, som byggs i Torslanda, som blir Volvos hybridbil där eldrift ska kombineras med en dieselmotor. Hybriden ska lanseras 2012.

Stefan Jacoby släppte nyheten om modellvalet under sitt tal på Stora bildagen.

– Den bilen kombinerar alla de funktioner vi vill ha. Det är den bästa modellen för en dieselhybrid, säger Stefan Jacoby.

Går med plus

Han berättade också att Volvo har ett forskningsprojekt med bränsleceller där man ska ta fram prototypbilar.

Vad gäller ekonomin lovade han fortsatta plussiffror. Volvo har redovisat vinst det första halvåret i år.

– Vi kommer att gå med vinst även kommande kvartal, säger Stefan Jacoby.

Nästa år ska den nya strategin vara på plats. Enligt Jacoby har Volvo stora förutsättningar att växa och bolaget ska kunna sälja 800 000 bilar om tio år – en fördubbling mot i år.

TT