Värsting-VW med 440 hästar

Golf gör comeback i 24-timmars på Nürburgring

1 av 2
MOTOR

Volkswagens halvkombi ska göra spektakulär comeback i 24-timmars på Nürburgring.

Bilen är en helt nyutvecklad racingversion och hyllar Volkswagens GTI-versioner som firar 35 år i år.

Emil Löfkvist, mekaniker. Foto: Volkswagen
Emil Löfkvist, mekaniker. Foto: Volkswagen

Modellen har fått namnet Golf 24 och är en fyrhjulsdriven tävlingsbil som redan har hunnit med ett par tester i både Italien och Portugal.

– Med Golf 24 fortsätter vi vårt framgångsrika engagemang i 24-timmars. Tävlingen är mycket populär och en av de stora klassikerna inom motorsporten. På grund av tävlingens extrema avstånd och unika racerbana är den även en stor teknisk utmaning. Med vår spektakulära Golf vill vi ge den stora publiken något alldeles extra – lagom till 35-årsjubileet av GTI, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport.

Emil Löfkvist, en av de fyrta mekanikerna och enda svensken i Golf 24-teamet, har varit med under utvecklandet av bilen.

– Vi har testat bilen flera gånger i både vindtunnel och på VW:s testbana Ehra, säger Emil Löfkvist som till vardags jobbar i ett racingteam med två biogasdrivna VW Scirocco i STCC.

24-timmars på Nürburgring har arrangerats sedan 1970. Förra gången Volkswagen deltog med en Golf var 2007 där den framhjulsdrivna och 300 hästkrafter starka bilen slutade på åttonde plats.

För att förbättra placeringen, och eftersom konkurrensen i tävlingen har ökat lavinartat sedan dess, var VW tvungna att komma på nått nytt.

Den nya tävlingsbilen har en uppgraderad femcylindrig turbomotor på 2,5 liter. Effekten ligger på 440 hästkrafter med ett maximalt vridmoment på 540 Nm. En sekventiell sexväxlad växellåda med rattpaddlar överför kraften till den permanenta fyrhjulsdriften.

Inför 24-timmars kommer Golf 24 att genomföra ett omfattande test- och utvecklingsprogram. Efter inledande tester i Portugal och ytterligare tester i Italien, är bland annat tre tävlingar i Endurance Championship på Nürburgring inplanerade.