Superbil får takbox

Nu kan Koenigsegg ta skidorna på taket

1 av 3
MOTOR

Alla skidsugna Koenigsegg-ägare – nu kan ni glädjas.

Nu kommer takboxen som gör det lättare att ta med utrustningen till fjällen.

Mångmiljonbilar med hisnande prestanda är knappast kända för sitt generösa lastutrymme. Inte ens om de är gjorda i kombilandet Sverige.

Utrymmesbristen kan tyckas vara ett lyxproblem som nu fått sin lösning. Den stavas takbox.

Svenska superbilstillverkaren Koenigsegg har i samarbete med takboxtillverkaren Thule utformat en speciell takbox kallad Lightning. Boxen är en del av vinterpaketet till Koenigseggs nya modell Agera R som ska visas på mässan i Genève.

Bilen är ett beställningsjobb från en kund och kan köras på E85. Motoreffekten blir då maximalt 1115 hästkrafter i V8:an på fem liter. 0–100 km/tim ska gå på 2,9 sekunder, upp till 200 km/t tar det 4,5 sekunder till.

Materialet i boxen är kolfiber som enligt tillverkaren ska klara de påfrestningar som den utsättas för när den sitter på superbilen. Boxen ska klara hastigheter upp till 300 km/t.

Boxen på 300 liter är helt integrerad i det löstagbara taket på bilen och kan öppnas inifrån kupén. Bilens ordinarie tak kan förvaras i ett separat utrymme i bilen när vintertaket satts på.

I vinterpaketet ingår, förutom boxen, också vinterdäck och nya fälgar samt specialdesignad skidutrutning och resa till fabriken Åre där skidorna tillverkas.

Koenigsegg Agera kostar i grundutförande närmare 7,7 miljoner kronor. Med boxen, skidorna och Åre-resan blir det drygt 180 000 kronor till. För ytterligare 75 000 kronor är paketet komplett med nya vinterdäck och fälgar.

Ett annat alternativ är en Volvo V50 2,0 F miljöbil med 417 liter i bagagevolym, skidutrustning och vinterhjul för ungefär lika mycket pengar. Om den sedan ska monteras på sportbilstaket eller köras är en smaksak.