Motor

Indisk elbil får norska batterier

Tata Pixel ska i trafik i Storbritannien

Indiska Tata Motors laddar med norska batterier när deras elbil nu ska ut i trafik, i Storbritannien.

Och de ger inte upp hoppet om att lansera en mikrobil i Europa.

Men det blir inte Nano, bilen som kallats världens billigaste, säger informationschefen Debasis Ray till TT på bilsalongen i Genève. Den superenkla budgetbilen som kostar runt 20 000 kronor klarar inte europeiska krav.

I stället lyfter Tata fram sin idé om en liten lättmanövrerad stadsbil som man kallar Pixel. Den bygger på samma plattform som Nano och mäter bara lite över tre meter, den har en extremt snäv svängradie och dörrar som öppnas uppåt.

– Så det går att parkera och ta sig in och ur även om det är väldigt trångt, säger Debasis Ray och visar en film från London där en till synes väldigt liten lucka räcker för parkering.

Fyra vuxna

Bilen ska fungera för fyra vuxna. En provsittning visar att det inte handlar om några långfärder och alla får inte vara långa i rocken. Konceptbilen är verkligen en ren utställningsbil. Ett ryck i säkerhetsbältet och man får allt i handen. Det hänger bara en stump bälte där för syns skull. Som tur var gick det lika enkelt att trycka tillbaka bältet som det gick att rycka bort det.

När Nano första gången visades i Genève 2008 var dörrarna låsta. För Pixel är det tvärtom. Dörren är öppen hela tiden och man får inte testa att stänga den.

– Bilen ska utvecklas mer. Och när vi är redo att lansera den kommer den att hålla europeisk säkerhetsstandard, säger Debasis Ray.

Men någon tidsplan vågar han sig inte på.

Ambition att växa

Tata Motors, som köpte Jaguar och Land Rover 2008 och numera har förre GM Europa-chefen och Saabordföranden Carl-Peter Forster som vd har ambitionen att växa i Europa. Men de mest optimistiska prognoserna har inte slagit in. Varken vad gäller försäljning i Europa eller Indien. När Nano började säljas 2009 pratade ledningen om volymer på 250 000 bilar. Lokala protester satte stopp för en fabrik och det dröjde innan produktionen tog fart.

Från april 2009 till februari 2011 har det sålts 91 000 Nano enligt Debasis Ray.

– Men vi ökar försäljningen varje månad, säger han.

För att hänga med i elbilsracet har Tata köpt 72 procent av norska Miljöbil Grenland som utvecklar och tillverkar batterier. Den första testflottan med ett litet antal eldrivna Indica Vista ska ut på brittiska vägar i sommar.

FAKTA

Tata Motors

Tata Motors är Indiens största fordonstillvekare och ingår i Tata Group, en industrikoncern med runt 100 företag.

Den första bilen byggdes 1954.

Omsättningen för 2009–2010 var 120 miljarder kronor.

Tata Motors har verksamhet i Storbritannien, Sydkorea, Thailand och Spanien.

Äger Land Rover och Jaguar och har samarbete med Fiat.

Största ägare (72 procent) i norska batteribolaget Miljöbil Grenland.

Tatas bilar säljs i Italien och Polen. Spanien är på gång.

Elbilen Indica Vista EV har utvecklats av dotterbolaget Tata Motors European Technical Center och sätts ihop i Coventry, England. Den kan köras 16 mil på en laddning som tar åtta timmar.

Källa: Tata Motors (TT)

TT