Motor

Både futurism och flärd på mässan

Konceptbilar varvas med modeller färdiga för butiken

1/41

Saab är inte den enda biltillverkaren att spänna musklerna på Genèvesalongen.

Nej, det schweiziska bil-gymmet rymmer fler muskelbyggare.

Förutom de senaste modellerna av produktionsklara bilar brukar bekväma lyxåk, sportbilar och extrema konceptbilar locka till sig uppmärksamhet på mässor. Genève är inget undantag från den regeln - vill man höras ska man skrika.

Till slut har också Rolls Royce förstått att ha ett miljövänligare alternativ – åtminstone på mässan. Lyxmärket visar sitt första elfordon kallat 102ex, en elektrisk version av Phantom.

Japanska Lexus lockar med en LFA som ställts ut både en och två gånger i olika versioner.

Alfa Romeo charmar med sin konceptbil 4C med superbilsambitioner - fast lite mindre av allt. Tyska Wiesmann har alltid varit svag för retroformgivning och visar upp en tak- och fönsterlös konceptroadster med drag från svunna tider. Från samma land kommer sportbilstillverkaren Gumpert som ställer ut sin senaste skapelse Tornante, en tvåsitsig superkärra med V8 på 4,2 liter och 700 hästar. Och tydligare ska det finna en ännu starkare version på gång.

Namnet De Tomaso får många att tänka på märkets sportbil Pantera från 1970-talet. Nu har doldistillverkaren återuppstått efter några svåra år. Dessutom har den återuppväckt modellnamnet Deuville från 1970- och 1980-talet och ställe ut sin nya sedan.

BMW-trimmaren Alpina ställer ut en 5-serie touring som efter sedvanlig översyn fått märkets karaktäristiska blå färg, dubbelturbo i V8:an som då ger 507 hästar. Också Mercedes visar att man kan åka snabbt fast man kör en kombi. Mercedes C63 AMG bjuder på 457 hk i praktiskt men dyrt familjevänligt format.

Toyota visar upp sin nya och större Prius med ett + i modellnamnet. Med plats för sju blir bilen ett grönare alternativ i familjebussdivisionen. Säljstart om ett år.

Bland de små nyheter hittar vi konceptet Fiat 500 Coupe Zagato med 105 hästar i en tvåcylndrig turbomotor.

I Nissans monter står tvåsitsiga elbilen Esflow, en Blixt Gordon-inspirerad studie som visar hur man tänker sig att Nissans sportbilar kan se ut om några år. Räckvidden är 24 mil och prestandan är 0-100 km/t på mindre än fem sekunder.

Från grannlandet Frankrike kommer Renault R Space, en koncept-MPV med klart futuristisk design båd ut- och invändigt. Framförallt på insidan är det mycket som inte finns i dagens bilar, bl a baksätet, som består av fleratlet elektriskt manövrerade ”klossar”. Klossarna kan höjas och sänkas med 27 motorer och med hjälp av dem kan utrymmet utformas efter behov: till säte, lastutrymme mm.