Säkrare teknik – slarvigare förare

Säkerhetssystemen gör att vi vågar mer i trafiken

Robert Collin krockade med en luftkudde när han testade ett nytt säkerhetssystem i VW Passat för ett par veckor sedan.
Robert Collin krockade med en luftkudde när han testade ett nytt säkerhetssystem i VW Passat för ett par veckor sedan.Foto: Auto Motor & Sport
MOTOR

Bilförare missbrukar säker teknik

Allt fler bilar utrustas med system som ska göra bilfärden säkrare. Men det finns en baksida.

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna. När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare, säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.

Bilförarna medger också i undersökning som försäkringsbolaget If genomfört att den tekniska utvecklingen i nya bilar gjort att de inte har lika stora säkerhetsmarginaler när de kör.

– Det finns en övertro på säkerhetssystemen. Att bilen är utrustad med antisladdsystem invaggar förarna i en falsk trygghet. När det är halt och sladden sker så är det för sent, konstaterar Dan Falconer, motorexpert på If.

Oförsiktig förare

Många bilar har ett system som ska varna för hinder vid backning. För att systemet ska fungera får sensorerna inte vara täckta av snö eller vägdamm.

– Vi får ofta in skadeanmälningar där föraren skrivit att jag såg inte stolpen – och bilen varnade inte med något pip. För 10-15 år sedan så betalade vi ut ersättning för cirka 80 procent av den här typen av skador. Nu är det bara 30 procent av fallen som ersätts eftersom vi konstaterat att föraren varit för oförsiktig, säger Falconer.

TT