Ett nytt hopp

Robert Collin har tittat på bilen som ska rädda Saab

1 av 3
Saabs ägare Victor Muller presenterade nya Saab 9-4X på bilmässan i Los Angeles. Foto: Robert Collin
MOTOR

LOS ANGELES. Ett och ett halvt år försenad och utan dieselmotor.

Men ändå – helt rätt i den snabbväxande lilla stadsjeepklassen.

Saab 9-4X har alla chanser att ropa tillbaka kunder som flytt till andra märken.

En liten stadsjeep är vad många drömmer om. Framför allt i USA, men även i resten av världen.

Se på Stockholm där gatubilden präglas av Volvo XC60, VW Tiguan, BMW X3 och Subaru Forester. Kompakta bilar. Robusta, mer till utseendet än till funktionen.

Saab försökte förtvivlat komma in i klassen under GM-tiden, men oförstående amerikanska ägare gjorde allt fel. Två projekt skrotades på mållinjen.

Så fick Trollhättan en tredje chans under svensk ledning.

Bensin i stället för diesel

Det blev Saab 9-4X och tvillingen Cadillac SRX. Båda byggs av GM i Mexiko. SRX säljs redan och efterfrågan överträffar produktionen, 9-4X försenades 1,5 år.

Premiärvisningen skedde i natt svensk tid på den stora bilmässan i Los Angeles. I augusti börjar den säljas i Sverige.

Det blir med två sexcylindriga bensinmotorer, en på 265 hk och en på 300. Dieslarna stoppades för ett år sedan.

– De var för dåliga. Då är vi hellre utan, även om vi förstår vad det betyder för försäljningen i Europa, säger Saab-chefen Jan Åke Jonsson.

Saab räknar med att bygga 12 500 bilar per år, över hälften för USA där priserna börjar på 34 000 dollar, omkring 246 000 kronor.

Hur verkar då bilen som ”ska rädda Saab”?

Den ser bra ut! Rena skandinaviska former, stora glasytor, mycket Saab i front och akter. Tidlös, funktionell.

Med och spelar i matchen

Invändigt liknar den nya 9-5. Samma instrument och snarlik, men större instrumentbräda. Samma stomme i stolarna och ännu bättre sittkomfort. Gott om plats bak, även om mittplatsen är stenhård.

Saab är med i matchen. Nu gäller det att köparna litar på Saab som framtidsmärke.