Äntligen får Audi RS3 se dagens ljus

Riktigt vass utmanare till prestandamodeller i Golf-klassen

1/15
MOTOR

Ännu en utmanare trycker sig in i Golf-klassens getingbo av prestandabilar.

Audi RS3 har till slut sett dagens ljus.

Snacket om bilens vara eller icke vara har gått fram och tillbaka mellan av och på.

Nu är det slutligen ”på” som gäller när Audi officiellt presenterar nya Audi RS3 Sportback.

Motorn i bilen är densamma som sitter i Audi TT RS, en femcylindrig turbomatad bensinare på 2,5 liter och 340 hästar med 450 Nm i max vridmoment.

Tack vare fyrhjulsdrift slungar den iväg de 1575 kilo, som bilen väger, från 0-till 100 km/t på blott 4,6 sekunder.

Önskar man fylligare motorljud trycker man på en knapp som öpppnar ett spjäll för fetare muller. Enligt Audi hamnar bränsleförbrukningen på 0,91 liter/milen.

Nya RS3 kommer endast med en sjuväxlade dubbelkopplingslåda, de som föredrar manuell växel lär känna sig lite ledsna. De sju växlarna sätter snurr på alla hjulen via quattrosystemet. Antisladd (ESP) finn men kan stängas av.

Till utseendet kommer nya RS6 att skilja sig från de övriga A3:a genom de stora luftintagen i framspoilern och en vinge i bakrutans överkant. Också de kromade ändorna på de två avgasrören är utmärkande för bilen.

Storleksmässigt har RS3:an blivit aningen större genom 3 cm bredare spårvidd fram och 2 cm bredare där bak. Dessutom är fjädringen sänkt. En udda detalj är med RS3 är att däckdimnsionen är bredare fram än bak (235/35-19 och 225/35-19).

I grundutförandet ingår lull-lull som backvarnare, Sport-knapp, klimatsystem, xenon- och led-ljus samt ljudanläggning.

Som tillval finns skålade sportstolar fram med i mörkt skinn och röda sömmar, takrails i aluminium och stylingpaket med interiördetaljer i svart lack eller matt aluminium.

Audi räknar med att få ut RS3:an butiker tidigt under 2011 till ett grundpris på 49 900 euro eller drygt 480 000 kronor.