Sverige har blivit ett u-land

På 1960-talet var vi världsbäst på infrastruktur. Inte längre.

MOTOR

Sverige är ett av världens rikaste länder.

Men fattigt på infrastruktur.

På 1960-talet var vi världsledande när det gällde vägar, järnvägar och telefoni. Nu liknar vi i många stycken ett u-land.

För tio år sedan var den nya E4-dragningen norr om Söderhamn klar, en fyr-filig väg med nästan motorvägsstandard.

Tanken var att bygget skulle fortsätta norrut förbi Enånger och Iggesund, två riktiga flaskhalsar längs Norrlandskusten. En riktigt dålig väg som alla beslutsfattare känner till.

Och den ligger inte var som helst utan mitt på E4, Sveriges pulsåder, den mest trafikerade vägen i landet.

Men just när spaden skulle sättas i jorden sa Vägverket stopp. Pengarna var slut. Eller skulle användas till något annat. Alla visste att beslutet skulle kosta flera människoliv. Det lär bli minst tio döda innan vägen öppnas i oktober om ett år.

Det var ett helt obegripligt beslut för alla som trafikerar vägen. Jag kör själv där någon gång i månaden. Redan vid barmarksföre blir det situationer. En del bilar som bromsar hastigheten rejält, andra som ligger tio under, ännu långsammare förbi kameraskåpen.

Dröjsmålet har kostat flera människor

livet, många har skadats allvarligt och samhället har dragit på sig miljardkostnader.

Den nya infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) sa i Dagens Eko i går morse att hon inte vill skärpa kraven när det gäller däckstandarden för lastbilar.

Ett lika obegripligt beslut.

I dag är lägstakravet att tunga lastbilar ska ha minst 5 mm däckmönster på sina sommardäck (!) under vinterperioden som börjar den 1 december. Men släpen har inga krav på däckstandard. Norge är betydligt hårdare med krav på vinterdäck eller kedjor. Så måste vi också ha det.

Dessutom måste snösvängen ut betydligt tidigare, och minimikravet är att plogbilarna sätter ner plogbladet ända mot asfalten. Då får vi bort den farliga sörja som bildas när man saltar på ett tjockt snölager.

Farliga sträckor på trafikerade väger ska byggas bort innan allt för många bilister får betala med sina liv.

Det är ett minimikrav i ett rikt land som Sverige.