Dina gamla vinterdäck är sämre än du tror

Slitna vinterdäck kan vara trafikfarliga – trots att de är lagliga att köra med

MOTOR

Blixthalka uppstår plötsligt. Och den märks direkt. I värsta fall med avåkningar, seriekrockar, dödsolyckor.

Lite hårdraget skulle man kunna säga att motsatsen gäller för slitna vinterdäck. De försämras så långsamt att man inte märker det.

Vinterdäck blir lite, lite sämre för varje mil och varje ny säsong har däcken försämrats lite till jämfört med förra året.

Blixthalka i kombination med slitna vinterdäck är en riktigt dålig kombination.

I förra numret av Aftonbladet Bil jämförde vi 28 olika vinterdäck i Sveriges största däcktest. Där fanns 14 dubbdäck, åtta dubblösa av nordisk typ och sex dubblösa av europeisk typ, konstruerade för höga farter på Autobahn, men tyvärr allt populärare även här i Sverige.

Gemensamt för alla 28 däcken var att de var nya. Splitternya från fabriken med bara runt 50 mils försiktig asfaltkörning för att slita ner den hala ytan som alla nydäck har och för att ge dubbarna en chans att sätta sig ordentligt i gummit. Utan inkörning är risken stor att dubbarna börjar ramla loss redan första vintern.

Slitna däck kan se nya ut

Men däcken är ju bara nya i början, ja ibland har de hunnit börja slitas redan innan den första halkan kommer och sen när det väl är vinter är däcken slitna...

Nästa säsong när däcken fortfarande ser nya och fina ut är de ännu mer slitna och nästa, och nästa.

Text Robert Collin och Jukka Antila, Testworld
Foto Lasse Allard