Ingen risk att vägsaltet tar slut

Stora mängder redan på svenska vägar men förråden räcker

Förra vintern såg vägsaltet ut att ta slut. I år har man välfyllda förråd. Foto: Trafikverket
Förra vintern såg vägsaltet ut att ta slut. I år har man välfyllda förråd. Foto: Trafikverket
MOTOR

Saltbilarna har gått varma efter den stenhårda inledningen av vintern.

Mest salt har som vanligt spritts ut i de södra landsdelarna där snöovädren avlöst varandra.

Men det är ingen risk att saltet tar slut.

– Nej, det finns så det räcker, säger Lars Hedström, pressinformatör på Trafikverket.

I slutet av förra vintern pratades det om att saltet var på väg att ta slut på grund av den långa och kalla vintern. Bland annat tvingades saltimportören Hanson & Möhring i Halmstad till ransonering eftersom tillgång och efterfrågan inte gick jämt ut.

I år ser det bättre ut, trots att stora mängder salt redan silats ut på vägarna.

– I november har vi sålt ungefär fem gånger så mycket som vid samma tid andra vintrar, säger företagets vd Anna Bjelm.

Enligt Lars Hedström saltas det mest i södra och mellersta Sverige och främst på de större vägarna. I norr är det ofta för kallt för att saltet ska bita.

– I exempelvis Norrbotten och Västerbotten saltas bara E 4 och kortare pendlingsvägar som ansluter till E 4, vid Umeå, Skellefteå och Luleå.

Mängden salt som förbrukas på vägarna har sjunkit kraftigt under åren. 1993–1994 spred dåvarande Vägverket ut omkring 400 000 ton per vinter. Nu ligger siffran för varje år omkring 250 000 ton.

TT