”M” ger 1-serien muskler

Nya BMW M1 officiell

1/9
MOTOR

Omtalad, smygplåtad och omspekulerad.

Nu är den i alla fall officiell – M-versionen av BMW 1-serien.

Den egentliga premiären sker vid bilsalongen i Detroit nästa månad. Men för att skapa lite hype inför visningen brukar materialet släppas i förväg.

Och vad har då byggarna från Bayern skruvat ihop? Jo, en tvådörrars kompakt bil med klös.

Kraften till bakhjulen kommer från BMW:s raka sexa på 3 liter. Kryddad med dubbelturbo ger motorn 340 hästar och 450 Nm i vridmoment. Maxeffekten nås först vid ca 6000 varv medan maximalt vridmoment finns redan från 1500 varv.

Det räcker för att skjuta iväg bilen från 0 till 100 km/t på 4,9 sekunder. Topphastigheten är 250 km/t. Bilen kommer endast med manuell växellåda.

M1:s prestanda kan jämföras med rivalen Audi RS3, en bil i samma storlek och med exakt samma antal hästar och lika högt vridmoment. Tillskillnad från BMW:n är Audi RS3 fyrhjulsdriven vilket kan vara skälet till att den är några tiondelar snabbare i rushen upp till 100 km/t.

Trots att BMW M1 har endast två dörrar är den tung för sin storlek, 1495 kilo.

Förklaringen till det kan ligga i alla de system som finns i bilen: ASC, DSC , DBC, CBC och MDM. Den sköna paraden av förkortningar står för Anti-Slip Control, Dynamic Stability Control, Dynamic Brake Control, Cornering Brake Control och M Dynamic Mode. Den sistnämnda finessen låter föraren justera hur hårt anti-sladdsystemet griper in. Bilen har också variabel diff som ger optimal kraftfördelning vid kurvtagning.

BMW M1:s yttre skiljer bilen från från sina syskon genom kjolpaketet som gett den ett muskulösare utseende. Bilen har fått extra luftintag fram och luftslitsar bak samt fyra avgasrör.

Den som är sugen på nya M1 tvingas vänta till maj då bilen börjar säljas i Europa. Baspriset blir då drygt 475 000 kr.