Brasse ger Folkabussen retrodesign

Skapar en ny buss åt folket

1/11
MOTOR

Även om dagens Transporter är en direkt efterföljare till den klassiska ”folkabussen” – saknar den mycket av den folkliga popularitet som omgärdade Typ 2.

Men det kanske det blir ändring på.

Ett av skälen till att Volkswagen inte riktigt lyckats få samma ”hype” kring bilen som det var förr i tiden kan ligga i designen. Kanske kan lite retro-former vara rätt recept? Det tror i varje fall den brasilianske designern Eduardo Oliviera som har tagit saken i egna händer och skapat en ny buss till folket.

Oliviera tänker att den nya folkabussen, precis som originalet, ska kunna gå att använda till allt. Men det är inte det enda som han tagit från Typ 2. Den brasilianske formgivaren har även placerat föraren längst fram och har flyttat motorn längst bak.

Mindre luftmotstånd

Och resultatet är lockande med en front som påminner mycket om T2 med sina runda strålkastare och ”leende” grill. Men trots retro-designen finns det ett par moderna inslag. Bland annat har vindrutan fått mer sluttning för att ge mindre luftmotstånd och a-stolparna har svartmålats.

För att visa att bussen verkligen ska gå att använda till allt har Eduardo Oliveira ritat flertalet olika versioner. Från en skåpbil, safaribuss, pick-up till en glassbil. Självklart är bilen långt ifrån ett perfekt koncept.

Så det är bara att hoppas att VW:s designteam tar lite intryck av de brasilianska formerna inför nästa generation av Transporter.

FAKTA

Läs mer om folkabussprojektet här (extern länk).