Saab 9-5 Biopower en rymlig långkörare

Etanoldriften håller än i dag

MOTOR

Saab 9-5 Sportcombi med etanol­motor har inget vidare andrahandsvärde och det gynnar dig som är på jakt efter en stor och bekväm familjebil.

Är bilen äldre än fem år måste du betala fordonsskatt trots att bilen går att köra på etanol men du får i stället lite miljöbils­rabatt.

Få bilar har varit så seglivade som Saab 9-5. Bilen presenterades redan 1997 och med undantag för några mer eller mindre rejäla ansiktslyftningar har den fått hänga med ända tills i år när nya 9-5 lanseras.

Inte skattebefriad längre

I Sverige har Saab 9-5 under hela­ försäljningsperioden varit en storsäljare och ännu mer sug efter modellen blev det när Saab konverterade bensinmotorn till etanoldrift.

Etanolens miljövänlighet debatteras än i dag men staten var snabb att ge miljöbilspremie på 10 000 kronor och från 2009 skattefrihet i fem år.

För alla etanolbilar gäller en rabatt på fordonsskatten med 33 procent.

Kör hellre med bensin

Den vanliga två liter stora motorn med turbo ger 150 hästkrafter, matad med etanol ökar effekten till 180 hästkrafter. Nackdelen är att bränsleförbrukningen drar iväg rejält.

Vid blandad körning drar bensinmotorn 0,95 liter per mil och etanolmotorn 1,24 l/mil. Därför kör många etanolbilsägare sina miljöbilar på bensin.

Jämfört med konkurrenterna som uppdaterats oftare känns Saab 9-5 som en gammal bil. Men se till de låga andrahandspriserna och du får mycket bil för pengarna. Trots sin ålder är Saab 9-5 en körglad och komfortabel bil och säkerheten står sig väl än i dag. I krockproverna hos Euro Ncap fick Saab 9-5 högsta betyg och i Folksams statisk klassas bilen som en av de säkraste.

En bidragande orsak till det låga andrahandsvärdet är att tidiga Saab 9-5 drabbats av en hel del motorproblem.

Kolla serviceboken

Ett inte helt ovanligt och dyrt problem är en felkonstruerad vevhusventialtion som ger flera följdproblem. Oljan försvinner för snabbt ur motorn och det kan leda till att turbon rasar eller att kamkedjan behöver bytas.

A och O vid köp av en äldre Saab 9-5 är att kontrollera om serviceboken är korrekt ifylld men minst lika viktigt är det sunda förnuftet. Blårykande motor vid kallstart och rassel från kamkedjan är inget bra!

Oerhörd prisvärd

Från 2005 har dock Saab 9-5 klarat sig bättre. Men, den är så klart inte felfri. Provkör och känn efter i vilket skick bakre stötdämparna verkar vara, lyssna också efter ljud från bakvagnen, bussningarna som håller i bakvagnen är ofta slitna. Saab 9-5 2,0t Biopower är, trots sin ålder, en av de mest prisvärda och säkraste familje­bilarna du kan köpa.

FAKTA

Saab 9–5 2,0 t Biopower

PLUS

Körglad, rymlig och säker.

MINUS

Gammal konstruktion, törstig.

LIKA MED

En säker och rymlig familjebil.

MOTERER SOM GÅR PÅ E85

2,0t Biopower (180 hk med E85 i tanken).

2,3t Biopower (210 hk med E85 i tanken).

MODELLHISTORIK

1997: Saab 9-5 presenteras som ersättare till 9000.

1999: Kombin presenteras.

2002: Första ansiktslyftningen av modellen.

2005: Etanol gör sitt intåg i Saabs motorprogram.

2006: Andra ansiktslyftningen, Saab ändrade främst strålkastarnas former och inredningen.

2009: Nya Saab 9-5 fick världspremiär på bilmässan i Frankfurt.

Typiska fel på Saab 9-5 med etanolmotor

Saab 9-5 med etanolmotor, ­Biopower, är enligt Bilprovningen bättre än medelbilen. De fel som tidigare årgångar haft, speciellt med oljeproblem som kan få ­motorerna att gå sönder, verkar vara borta. Kvar finns några bilar med elfel.