Var fjärde väg fortfarande dålig

Sänkt hastighet hjälpte inte

Trots sänkning av hastigheten på flera vägsträckor i sydöstra och norra Sverige är vägarna fortfarande farliga. Foto: Transportstyrelsen
Trots sänkning av hastigheten på flera vägsträckor i sydöstra och norra Sverige är vägarna fortfarande farliga. Foto: Transportstyrelsen
MOTOR

Överlag finns de sämsta vägarna i landet i Norrland och i sydöstra Sverige. Trots att fartgränserna sänkts på 75 procent av våra vägar är fortfarande var fjärde väg farlig. Det visar en granskning som Motormännen gjort.

– Ju längre bort från storstäderna man kommer desto sämre blir det. I sydöstra Sverige gäller det Kalmar, Kronoberg och Gotland, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, till TT.

Vil ha en plan

Motormännen vill gärna se en långsiktig plan för att komma tillrätta de sista farliga vägarna. Stavegård ser gärna att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd går i clinch med Trafikverket och arbetar fram den planen.

– Det är den stora frågan. Jag förstår att allt inte kan göras i dag eller i morgon. Men man måste börja ta itu med det. Infrastruktursatsningar tar alltid lång tid.

Klarar inte fartsänkning

Enligt Motormännen går det inte att sänka farten på dessa vägar för att ytterligare stärka säkerheten.

– De är helt enkelt för dåliga.

För att klara säkerhetskraven på de här vägarna behövs ombyggnader och förbättringar, kanske i form av mitträcken, sidoräcken eller planskilda korsningar.

Det handlar om stora riks- eller Europavägar med mycket trafik.

TT