Bilbranschen går allt bättre

Försäljningen i Sverige ökar trots att Volvo backar

MOTOR

I Sverige och i flera mindre länder i Europa är det schvung i bilförsäljningen.

Men på de stora marknaderna fortsatte nedgången även i november.

För Volvo Personvagnar, som ökat rejält i år, blev det en månad med minus.

I november fjol gick bilförsäljningen riktigt bra i Europa, mycket tack vare skrotningspremier och andra subventioner. Nu märks raset mest på de stora marknader som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien. Antalet nyregistrerade bilar i november gick totalt ner med 6,5 procent i EU och Efta (Island, Norge och Schweiz) jämfört med samma månad 2009.

Januari–november har försäljningen sjunkit med 5,1 procent, enligt branschorganisationen Acea.

Sverige tillhör undantagen med rejäla plussiffror. I november var uppgången 32,9 procent jämfört med samma månad i fjol.

Volvo Personvagnar minskade sin försäljning med 2,2 procent i EU och Efta i november. Märket fortsätter dock att öka sina marknadsandelar och sammanräknat har 2010 var ett mycket bra år för Volvo PV i Europa. Under de elva första månaderna har Volvo sålt 206 762 bilar i Europa, en uppgång med 11,3 procent. Det är den tredje bästa ökningen efter Land Rover och Nissan.

TT