”Vi är här för att prata om 9-4X, inte om framtiden”

Bilcheferna irriterade när samtalet ledde bort från nya Saaben

Jan-Åke Jonsson och Victor Muller ville hellre prata om om sina nya modeller än om framtiden. Foto: Robert Collin
Jan-Åke Jonsson och Victor Muller ville hellre prata om om sina nya modeller än om framtiden. Foto: Robert Collin
MOTOR

Saabs monter är påkostad och ”skandinavisk”. Ljusväggen med hundratusentals lysdioder som visar rörliga bilder, bilar och älgar och svensk natur, är med som vanligt och ett stort isblock smälter sakta ner mitt på golvet. Men isen är inte från Jukkasjärvi. Det blev för dyrt den här gången.

Saab-cheferna Jan-Åke Jonsson och Victor Muller tar emot journalister i ett litet rum bakom kulisserna. Ett kalt rum med fyra vita väggar men utan tak. Musiken dånar tungt från Kias monter intill när de båda berättar om framtiden.

Jan-Åke Jonsson bakåtlutad, lyssnande och lugn med sitt stenansikte. Victor Muller i sin skräddarsydda kostym framåtlutad, som på språng, och med yviga gester när han själv pratar. Och det blir ibland långa utläggningar. När svensken svarar på frågor ser Muller helt oengagerad ut, är i sin egen värld och skriver sms på mobilen.

Muller pratar helst om den 9-3 som ska presenteras 2012. Den som blir en riktig ”Saab-Saab” och som har formgivits av nye designern Jason Castriota, ”min vän sedan många år”. På det nya Phoenix-chassit och med motorer från BMW.

Pinsamt och irriterat

Det blir nästan pinsamt när Muller gång på gång tar upp Castriota och nästa 9-3 i stället för att prata om 9-5 och 9-4X. Jag frågar om det inte är risk att pengarna tar slut innan nya 9-3 kommer i produktion.

Då blir Victor Muller irriterad.

– Pengarna tar inte slut. Med lägre produktion har vi också lägre kostnader. Och att produktionen är så här låg beror inte på att vi saknar köpare utan på att det var svårt att få i gång 800 underleverantörer. Om en enda fallerar blir det stopp i hela produktionen.

Och när jag frågar hur länge General Motors kan hålla finansiären Antonov borta från Saab blir jag avsnäst:

– Vi är här för att prata om 9-4X, inte om framtiden.

Då frågar jag om det verkligen är en affär att låta GM bygga 9-4X.

– Ja, vi kommer att tjäna bra med pengar på 9-4X. Vi köper en komplett bil och prissätter den som vi vill.

Sanningen är väl att även om priset är rätt så erbjuder BMW och Audi mycket förmånliga leasingavtal som Saab knappast har råd att matcha. Samma problem som Volvo och Saab har i Tyskland. Prislappen är en sak, månadskostnaden kan vara en helt annan.

– Men den är förstås också viktig för att bredda modellprogrammet, säger Jan-Åke Jonsson.

Hemma i Sverige börjar enligt Jan Åke Jonsson företagskunderna komma tillbaka.

– Det ser riktigt bra ut, nu. Det går fortfarande trögt i England men Sverige har lossnat ordentligt. 9-3 med 180-hästars 119-grammaren är helt rätt bil.

Trögt i Kina

Kina däremot går trögt. Där har Saab ingen importör.

– Beijing Automotive är en avslutad affär, säger Victor Muller och dementerar ryktena att Beijing skulle börja sälja Saab i Kina. De fick utrustningen till gamla 9-5, vi fick 200 miljoner dollar och affären av avslutad.

Victor Muller ser ut att glömma bort oss journalister en stund. Tittar ner på sina tre mobiler på bordet. Knappar lite på en av dem. Vår tid är ute.

Vi reser oss och återvänder till världen utanför.