Stadsjeepen som måste rädda Saab

9-4X har stora möjligheter att få fart på koncernen

MOTOR

Ett och ett halvt år försenad. Och utan dieselmotor. Men ändå helt rätt i den snabbväxande lilla stadsjeepklassen. Jo, då. Saab 9-4X har alla chanser att ropa tillbaka kunder som flytt till andra märken. I varje fall i USA.

En liten stadsjeep är vad många drömmer om. Framför allt i USA, men även i resten av världen. Titta bara på Sverige och Stockholm där gatubilden präglas av Volvo XC60, VW Tiguan, BMW X3 och Subaru Forester. Kompakta bilar, betydligt kortare än Volvo V70, men högre och ofta med större hjul. Robusta till utseendet mer än till funktionen, även om 4-hjulsdrift är närmast obligatoriskt.

Saab försökte förtvivlat komma in i klassen under GM-tiden. Men oförstående amerikanska ägare gjorde allt fel. Två projekt skrotades på mållinjen. Ett par till på ritblockstadiet.

Ny svensk ledning

Men så fick Trollhättan en ny chans, och nu under svensk ledning. Peter Dörrich, Saabman från Trollhättan sen 30 år tillbaka trots sitt tyskklingande namn, fick det tekniska ansvaret för projektet där både Saab 9-4X och Cadillac SRX skulle utvecklas.

– Jag hade varit med om att utveckla både Saab 9-2X och Saab 9-7X och hade bott i Detroit sen år 2000 när jag fick ansvar för det nya projektet 2005.

– Vi hade många idéer som inte delades av Cadillac, inte i början i alla fall, berättar Peter Dörrich när vi träffas i Los Angeles. Men de amerikanska cheferna på GM hade fullt förtroende för mig och jag jobbade på att få med Cadillac på hur vi ville ha bilen. För om Cadillac sa nej kunde vi inte göra speciella lösningar för Saab.

Det viktigaste var köregenskaperna. Att de blev europeiska, eller ännu hellre – Saabiska.

– Karossen måste vara vridstyv för att hjälpa chassit till fina köregenskaper. Där fick vi jobba mycket. Och så ville vi ge bilen en platt gång, ingen ”head tossing”, säger Peter Dörrich och skakar huvudet åt sidorna.

– Så här vill man inte ha det i bilen, inte vi i alla fall. Och nu är det inte så i SRX heller.

Och tack vare Saab fick även Cadillac fyrhjulsdrivningen från Haldex. Från början skulle SRX ha ett billigare system, men Saab vek sig inte, det måste vara Haldex, och dessutom med den speciella differentialbromsen ELSD bak, och SRX fick samma system.

– Jag är otroligt nöjd med köregenskaperna. De är bättre än i 9-3X (som fick högsta betyg för köregenskaper i Aftonbladet förra året), mest tack vare motorerna. De är starkare, har bättre moment och driver bättre.

Säljs med framhjulsdrift

I USA ska 9-4X även säljas med enbart framhjulsdrift, precis som alla konkurrenter.

– Då blir bilen mer understyrd. Det är naturligt, säger Peter Dörrich som nu lämnat 9-4X för att jobba med nästa projekt. Det är nya 9-3, som byggs på det vidareutvecklade Epsilon-chassit från nuvarande 9-3, det som kallas Phoenix (symboliskt, ni minns fågeln Fenix som återuppstod från det döda). Men det säger han inte. Det får jag lista ut själv.

Både 9-4X och tvåäggstvillingen SRX byggs av GM i Mexiko. SRX säljs sedan ett år, efterfrågan överträffar produktionskapaciteten, och kritiken är mycket postitiv, utom möjligen att en del journalister tycker att bilen är för styv... Det är ingen vanlig jänkare.

Men krisen inom bilindustrin och GMs planer på att lägga ner Saab försenade 9-4X med ett och ett halvt år. Bland annat beställde GM verktygen för att bygga SRX, men inte verktygen till Saab.

Premiärvisningen skedde för två veckor sedan på Los Angeles Auto Show. Amerikansk försäljningsstart i maj och i Sverige och Europa i augusti 2011.

Motorerna blir två sexcylindriga bensinmotorer, en på 265 hk och en på 300. Men dieslarna som var planerade stoppades så sent som för ett år sedan.

– De var för dåliga, säger Saab-chefen Jan Åke Jonsson till Aftonbladet. Det var en V6 från italienska VM Motori och en fyrcylindrig GM-motor, men de var för klena och inte tillräckligt snåla. Då är vi hellre utan, även om vi förstår vad det betyder för försäljningen i Europa.

USA en stor marknad

Nu räknar Saab med att bygga 12 500 bilar per år, 80 procent ska säljas i USA där priserna börjar på 34 000 dollar för en bil med enbart framhjulsdrift. Saab räknar med att närmare 70 procent av alla 9-4X i USA får framhjulsdrift.

Hur verkar den då, bilen som ”ska rädda Saab”? Den ser bra ut! Rena skandinaviska former med stora glasytor och mycket Saab i front och akter. Tidlös och funktionell. Invändigt liknar det nya 9-5 med samma instrument och snarlik, men större instrumentbräda. Samma stomme i stolarna och ännu bättre sittkomfort. Gott om plats bak, även om mittplatsen är stenhård, och platt golv utan kardantunnel.

Saab är med i matchen, vad gäller produkten. Nu gäller det att köparna litar på Saab som ett framtidsmärke. Och att tillräckligt många utanför USA vill köpa bilen trots törstiga bensinmotorer.

FAKTA

BETYG

Formgivning

Definitivt mer skandinavisk i stilen än Volvo XC60. Det är sparsmakat, fyrkantigt och funktionellt med stora glasytor vilket ger bra sikt och gott om plats. En form man inte tröttnar på. Så här ska en Saab se ut. Jo, så här ska en bil se ut!

Säkerhet

Gissningsvis är krocksäkerheten i klass med de allra bästa, men aktiva system som hos Volvo saknas. Stora glasytor ger bra sikt åt alla håll.

Miljö

Stora V6-bensinmotorer är inte vad Europa vill ha. Men i USA känns V6 i jeepklassen litet, modernt och till och med snålt. Inga dieselmotorer är planerade, ingen hybriddrift, ingen etanol.