Kort julhelg ökar risker i trafiken

Koncentrerat resande ger fler bilar på vägarna

Risken för allvarliga trafikolyckor ökar när många människor reser under korta storhelger. Foto: Niklas Luks
Risken för allvarliga trafikolyckor ökar när många människor reser under korta storhelger. Foto: Niklas Luks
MOTOR

Risken för svåra trafikolyckor är extra stor under årets julhelg.

– När julafton infaller på fredag blir resorna till och från julfirandet mer koncentrerad till några få dagar och med fler bilar ute i trafiken ökar olycksrisken, säger Thomas Andersson på Trafikverket.

Senast när julafton firades på en fredag blev den stora resdagen den 23 december riktigt svart och dyster – sex personer omkom i trafiken den dagen 2004. Under 2000-talet har jultrafiken, den 22–28 december, krävt i snitt 1,5 dödsoffer om dagen.

– Nu råder vinterväglag i hela landet – det innebär att ingen kommer att överraskas av halkan. De svåraste olyckorna brukar inträffa när det fryser till på bara vägar, säger Thomas Andersson.

Vinterväder ger problem

För alla som ska ut och resa i jultrafiken kommer vintervädret att vålla problem.

– Vi vet ännu inte vad vi har för väder att vänta oss på de mest frekventa resdagarna i samband med julhelgen. Snöar det så blir vägarna mer moddiga och sikten nedsatt, då måste man anpassa hastigheten efter detta. Eftersom det finns kallsnö på och vid vägarna så kan snö yra omkring och snöröken gör att sikten begränsas rejält, säger Thomas Andersson.

Det gäller att se till att bilen är väl rustad för att klara en längre färd i vinterväglag. Men det räcker inte med det.

– Många glömmer bort att se till att de har tillgång till varma kläder. Det är lätt hänt att man sladdar av vägen i snömodden och fastnar i en snödriva. Det kan dröja flera timmar innan man får bärgningshjälp och då blir bilen snabbt utkyld.

Gör smart vägval

Även om man själv inte vållar en olycka så kan man bli fast i en timme eller längre än så.

– Om en allvarligare olycka inträffar på en hårt trafikerad väg med mitträcke blir det ofta stora problem. Dels tar själva räddningsinsatsen tid, men även bärgningen av skadade fordon tar tid eftersom det är svårt för bärgningsbilarna att ta sig fram till olycksplatsen om vägen är helt tillproppad av bilar som stoppats i köer på grund av olyckan. Då kan det behövas värmande kläder om väntan i bilkön blir lång, säger Thomas Andersson.

För att minska olycksrisken i trafiken finns några enkla regler. Naturligtvis att åka med bra vinterdäck, hålla långa avstånd till framförvarande bil och att lätta på gasen.

– Det gäller också att vara klok när man väljer färdväg. Det är säkrast att köra på de större vägarna som är utrustade med mitträcken och hastighetskameror. Där är risken för de svåraste frontalkollisionerna minst, konstaterar Thomas Andersson.

TT