Stabil och stilren fransos

Peugeot 404 är Frankrikes svar på Volvo Amazon

MOTOR

Klassikers egen tjänstevagn, den diskret lagde Clouseau är bevis nog:

Vi gillar Frankrikes svar på Volvo Amazon – Peugeot 404 – skarpt.

Premiärvisad i maj 1960 men påbörjad så fort företrädaren 403 sattes i produktion 1955.

Tillverkades först i Socheaux nära schweiziska gränsen, sedan i ett otal länder jorden runt. Den enkla, nästan arkitektoniska linjeföringen kommer från italienska Pininfarina och har tålt tiden strålande bra.

Peugeots första trevande krockprover inleddes med projekt 404, som är ett traditionellt bygge med bakhjulsdrift, stel bakaxel och skruvfjädring runt om. Motorn, ursprungligen på 1?618 cm3 och 68 hk, går mjukt och lugnt och anses ytterst tillförlitlig. Våren 1961 kom insprutningsversionen på 86 hk, senare med ytterligare effekt.

Karossen hade så lyckad design att man bara behövde ändra småsaker som emblem och inredningsmaterial under alla år fram till hösten 1975 då modellen lades ner. I Afrika har man högaktat 404 som en osedvanligt stryktålig bil. Den tillverkades i Nigeria till 1988!

Det låter som en riktig gubbil

404 är kanske inget vrålåk, men kör en sväng i ett friskt exemplar så blir du överraskad. Lätt och precis styrning, lång och skön fjädring, sympatisk rattväxelspak och framstolar som du skulle önska dig framför teven. Sikten runt om är exemplarisk, de papperstunna fenorna bak är oslagbara riktmärken, sidorutorna är enkla och obrutna. Jättestort bagageutrymme. Glöm heller inte att 404 segrade i otaliga tävlingar, särskilt i East African Safari Rally under flera år i mitten av 1960-talet.

Finns det varianter?

Tre grundmotorer bland bensinarna. Effekt från 60 hk till 96 (Injection). Dieselmodellen hade 58 hk. Karosserna är fyrdörrars sedan, kombi (Break), samt pickup. Mest påkostad är förstås Injection med metalliclackering, läder och sollucka – den senare även vanlig på simplare varianter, som vår Closeau till exempel. Breakmodellen, presenterad 1963, är en förunderlig kombination av lastare och snygging. Den har 19 cm längre axelavstånd, dubbla skruvfjädrar bak och fem hjulbultar istället för tre. Vi ska heller inte glömma de linjesnygga coupé- och cabrioletmodellerna.

Speciella kännetecken?

Bilar med kort gaspedal är rariteter, tillverkade under maj-juni 1960. I juli 1961 kom den fyrkantiga armaturen för innerbelysningen. I november samma år tog man bort ordet “Danger” från temeraturmät…

Skärp dig!

Tre olika förarmiljöer, den tuffaste under 1960-62 med ljus ratt och klar Citroënanstrykning, den andra med ny men fortfarande liggande hastighetsmätare under åren 1962-67 och den sista med tre instrumentrundlar. Till och med 1965 var främre blinkersglasen helvita, därefter delade i parkeringsljus och orange blinkers.

Vad är så speciellt?

Den lätta och spänstiga stegföringen. Den upprätta sitt­positionen, det fina utrymmet, blinkersspaken till höger och tändningslåset till vänster. Att bilen trots sin slitstarka karaktär är så smidig, lätt och körglad.

Baksidor, finns det sådana?

Växellägena kan vara lite kinkiga och ligger lite bakvänt på de tidiga bilarna. En vanesak. Mjöliga stötdämparfästen fram kan också lägga sordin på anrättningen om du inte kollat noga före köp.

Vilken ska jag köpa?

Du kan fortfarande än i denna dag hitta en skräpig men besiktigad vagn för under 10?000 kronor. Ska du upp på den verkliga fin-nivån är det frågan om ca 40?000 kronor, ännu lite mer om du ska ha en Injection med läder och allt. Gå på en så tidig bil som möjligt. Rostskyddet blev sämre (!) med åren och lite av det svängiga 1960-talskänslan går förlorad i senare årsmodeller. Runt 50?000 404 kom till Sverige, 1969 var toppåret med ca 10? 000 bilar sålda.

Och det här med veven…

Peugeot 404 går att veva igång. Det sitter en vev under motorhuven och hålet i stötfångaren ger en ledning om hur det hela gå till. Ännu ett verkligt skäl att köpa en Peugeot 404 så fort som möjligt. ?

FAKTA

Karossen

Ökänd rostmojäng. Men bilar till och med årsmodell 1966 står pall bättre tack vare bättre plåtkvalitet

och delvis förzinkat underrede. Börja med att undersöka framskärmarna, in- och utvändigt. Kolla särskilt kring lykt-

husen och själva strålkastarpottorna. Dörrtrösklarnas snygga dekorationsplåtar är skruvade och kan vara fina, men ändå dölja rost i de underliggande plåtarna. Domkraftsfästena är

ofta kexiga, liksom stötdämparinfästningarna fram. Fuktsamlande textilmattor medför risk för rostigt golv – lyft och syna. Bagageutrymmets sidor kan rosta, särskilt på årsmodell 1967 och framåt då reservhjulet lades i en balja under golvet istället för vid bagagerumsväggen. Solluckan brukar hålla tätt och rost uppkommer inte spontant – om inte dräneringsslangarna (som mynnar ut vid bakhjulen) är igenkorkade. Blås rent med tryckluft.

Ökänd rostmojäng. Men bilar till och med årsmodell 1966 står pall bättre tack vare bättre plåtkvalitet

och delvis förzinkat underrede. Börja med att undersöka framskärmarna, in- och utvändigt. Kolla särskilt kring lykt-husen och själva strålkastarpottorna. Dörrtrösklarnas snygga dekorationsplåtar är skruvade och kan vara fina, men ändå dölja rost i de underliggande plåtarna. Domkraftsfästena är ofta kexiga, liksom stötdämparinfästningarna fram. Fuktsamlande textilmattor medför risk för rostigt golv – lyft och syna. Bagageutrymmets sidor kan rosta, särskilt på årsmodell 1967 och framåt då reservhjulet lades i en balja under golvet istället för vid bagagerumsväggen. Solluckan brukar hålla tätt och rost uppkommer inte spontant – om inte dräneringsslangarna (som mynnar ut vid bakhjulen) är igenkorkade. Blås rent med tryckluft.

Mekanik

Motor och låda är slitstarka saker och kräver bara vanligt underhåll. Byt olja var 500:e mil. Var ytterst försiktig när du byter stift. Det är obehagligt lätt att dra sönder gängorna i aluminiumtoppen och stiften sitter osynliga för ögat. Snäckväxeln i bakaxeln är speciell för modellen och tillverkad i en bronslegering. Därmed krävdes en särskild vegetabilisk olja – som inte pallade vårt klimat undan omvandlades till något stearinliknande vid kyla. Nu är det viktigt att använda rätt sort med viskositet W90.

Med sommarveterankörning är en vinande bakaxel numera mer av ett skönhetsfel än ett tecken på akut rasrisk. Slitage

i rattväxeln och allmänt slitna bussningar och leder kan göra växlingen chansartad. Värt att renovera och justera in, vilket kräver handlag. Den nätta växlingen ska höra till modellens karaktärsdrag.

Chassi

Beprövat, masstillverkat, robust. Det inte specialfirmor, klubben eller privatpersoner kan plocka fram på hemmaplan går att beställa genom de välsorterade firmorna ute i Europa.

Klassiker