Fort och blandat

Fem värstingar på ringen

Foto: Lasse Allard
MOTOR

Är du familjeförälder, statusjägare eller bara förtjust i bilar som går fort?

Den omaka samlingen i vårt sportbilstest har inte mycket gemensamt mer än att alla bilarna är snabba och mer eller mindre förödande för plånboken.

Det går inte att jämföra Opel Insignia OPC med Mercedes SLS på något vettigt sätt. Den ena en supersportbil – den andra en familjekombi, om än snabbare än de flesta. Men bilarna är drömmar. Och även om du drömmer om en SLS så kanske det är Opel Insignia som blir verklighet.

I ösregn på motorvägen ned mot racerbanan Kinnekulle Ring blir en av testbilarna omedelbart favoriten, och det är just Opel Insignia.

Opel övertygar på vägen

Varför sitta och överrösta bullret i Porsche 911 eller vara rädd för att bakhjulen ska spinna loss i Jaguar XKR när man åker tyst och bekvämt i Opeln. Snabbheten hos supersportbilarna med prislappar på över miljonen är oviktig, i verkliga livet med omkörningar och landsvägskörning går Insignia OPC fort så det räcker och i det här vädret är det den enda bilen som jag skulle kunna tänka mig att prova toppfarten på.

Renault är hård och högljudd, det är ingen bil för sprängfyllda kissblåsor eller långfärd. Rent komfortmässigt kommer faktiskt Mercedes och Jaguar efter Opel.

Testlaget på grönbete

Regnet lättar och vi letar oss fram till banan på Kinnekulle som reser sig högt över den platta Skaraborgslätten. Kinnekulle Ring är bara två kilometer lång men kuperad och – lurig.

Det är grönbete för Aftonbladets testlag, här får vi köra hur fort vi vill men prislapparna på mellan 300 000 och två miljoner kronor gör att vi håller oss i skinnet.

Solen kommer och den blöta banan torkar upp snabbare än vi hinner lära oss spårvalen.

Banan består av flera svåra kurvor och skymda krön, det är roligt men svårt. Törs jag köra fortare i kurvan efter startrakan och hur långt ut till höger törs jag hålla innan vänstersvängen bakom depån?

För Jaguar XKR och Opel Insignia OPC är vägen till och från banan roligare. För Mercedes SLS, Porsche 911 och Renault Mégane RS precis tvärtom.

Johannes Collin
Martin Ström