Sveriges roligaste mc-nörd

Robert Gustafsson: Jag kör allt - utom sportmotorcyklar

1 av 11 | Foto: Per Karlsson/Mc-nytt
Vid sju års ålder vaknade Roberts motorcykelintresse. Sedan dess har han varit fast. Nu är han dessutom teamchef för ett stall i Pro Superbike.
MOTOR

25 år som Sveriges populäraste komiker – men motorcyklar är inget Robert Gustafsson skämtar om.

Eller jo, det också...

När Robert Gustafsson blev teamchef i Roadracing trodde många att det var ett skämt. Men för den hypokondriske komikern är motorcyklar alltid på allvar.

För ganska exakt 25 år sedan inledde Sveriges roligaste man, Robert Gustafsson, sin minst sagt lyckade karriär i nöjesbranschen. Robert vill egentligen bli kallad för Sveriges roligaste hypokondriker, eftersom han ideligen uppsöker läkare för att undersöka allehanda misstänkta åkommor.

En ”åkomma” Robert har är hans stora motorcykelintresse. Vid sju års ålder vaknade Roberts intresse för de motoriserade tvåhjulingarna och sedan en tid har han även varit teamchef för Team Dynamite i Pro Superbike. Och att köra motorcykel är för Robert ett sant nöje…

Robert läser varje kväll

Varje kväll innan han ska sova så åker motorcykeltidningarna och böckerna fram. Och då går det ibland inte att stoppa honom.

– Det har nog hänt att jag blivit så upphetsad även av det att jag plötsligt märkt att det blivit ljust och fåglarna kvittrar och ungarna ska i väg till skolan. Då struntar jag i att sova, det är ingen idé, har han berättat för tidningen Vi.

25 år i branschen

I år firar Robert Gustafsson 25 år i Nöjesbranschen. Den 23 september 2010 är det premiär för Robert Gustafssons jubileumsrevy med ”hemma hos tema” på Rondo i Göteborg, som sedan kommer att spelas torsdagar till lördagar under hela hösten. I den specialkomponerade jubileumsrevyn kommer han att bjuda på en ”hemma hos-show”.

Klassens clown

– Det blir mycket nya karaktärer. Och sketcher. Det är därför Åsa Fång, Sharon Dyall och Per Svensson är med. Men det blir även många av de andra gamla karaktärerna som dyker upp i nyskrivet material.

Robert, som är född i Katrineholm och uppvuxen i Skövde, var under uppväxten klassens clown. Efter skoltiden, i mitten av 80-talet, drog Robert till Stockholm för att medverka i bland annat ”Björnes magasin”, ”Skrotnisse”, ”Brutal-tv” med Erik Blix och radioshowen ”Glädjetåget” med Anders Lundin.

Ville bli skrothandlare

Sedan har vi kunnat se Robert i mängder av teatershower, revyer, sketcher och filmer i form av karaktärer som Lasse Kongo, Weiron i ottan, sexuellt frigjorda brandchefen Greger, bittra Tony Rickardsson och inte minst Fred Asp med sin partajande iller Göran.

Vid tre års ålder bestämde Robert att han skulle bli skrothandlare när han blev stor. Intresset för muttrar och skruvar växte

ytterligare efter att motorcykelintresset vaknade till liv vid sju års ålder. Speedway i Mariestad och Kyrketorpsloppet i Skövde var en tradition som satte spår liksom mc-parkeringen på Sandtorget dit Robert gärna gick på den tiden då det begav sig.

Intresset för motorcyklar och motorcykelsport har hela tiden funnits där för Roberts del. Och under årens lopp har det även avspeglat sig i olika framträdanden. I NileCity kunde vi exempelvis se Robert i form av sportexperten ”Sudden” som gör sin tolkning av hur ett typisk Novemberkåsa kan te sig.

Kör upp till 1100 mil per år

I samband med Idrottsgalan 2004 kunde vi se Robert göra en fantastiskt rolig sketch iklädd rollen som sin vän, den bittra speedwayföraren Tony Rickardsson. Sedan dess har karaktären dykt upp i mängder av sammanhang.

Robert började köra motorcykel vid 18 års ålder och sedan dess har det blivit mellan 200 och 1 100 mil per år. Trots att Robert är teamchef för roadracingteamet Dynamite väljer han personligen att

köra i stort sett allt utom just sportmotorcykel för egen del. Men vilken typ av motorcykel det blir beror på vilket humör han är på för stunden.

Många hojar i garaget

– Jag väljer motorcykel efter humör men generellt kör jag allt utom sportmotorcyklar, det vill säga offroad, touring, custom, veteran, roadster och motard, säger Robert.

Robert har ett brett motorcykelintresse och hans personliga stall består nu av Ducati GT 1000, Moto-Guzzi Stone, Suzuki Bandit, BSA Lightning, Husaberg 450 och Sachs MadAss.

En perfekt dag med motorcykel är för Roberts del när vägen han hittade övergick i grus och han hade valt Husabergaren. Senaste motorcykelturen ägde rum den i mitten av januari med en dubbad KTM i nysnö.

– Det var kallt men mysigt, förklarar Robert.

Robert har många härliga motorcykelminnen, men det som etsat sig fast som det bästa är ljudet av en gammal MV Agusta fabriksracer i Barcelona. Dessutom förklarar Robert att han har ett härligt minne från en fest hos Chopper-klubben Stompers MC i Katrineholm, när det spelades blues till avgasljudet av en encylindrig BSA M21 och när Jimmy Lindström tog Team Dynamites första pallplats förra året.

När jag frågar Robert om han har någon drömmotorcykel som han väldigt gärna skulle vilja provköra får jag svar på tal.

– Att lyckas kicka i gång en Panther M120 och rulla iväg från stillastående på 3:ans växel eller dra iväg utan mål på en 80-tals chopper med bil-bakdäck, enmanstält och en kåt, glad och tacksam tjej bakpå, svarar Robert.

Satsning på fullt allvar

Robert trivs som teamchef för Team Dynamite i Pro Superbike. Målsättningen under 2010 är att få till resultat i de långlopp som teamet lägger fokus på, Le Mans exempelvis.

Huruvida folk trodde det var ett skämt eller inte när Robert klev in som teamchef i Team Dynamite är oklart, men en sak är säker, för Roberts del är satsningen hursomhelst på fullt allvar.

Trots det gedigna intresset för motorcykelsport har Robert själv aldrig provat på att tävla själv. Men en vacker dag så kanske debuten äger rum.

– Inga försäkringsbolag i världen skulle då vilja försäkra mig för teatern och inga samproducenter skulle då våga satsa på mina produktioner tyvärr. Men det man inte vet har man heller inte ont av. Eller? säger Robert.

FAKTA

Robert Gustafsson

Född: 20 december 1964

Bor: Hus i Stockholm.

Motorcyklar: Ducati GT 1000, Moto-Guzzi Stone, Suzuki Bandit, BSA Lightning, Husaberg 450 och Sachs MadAss.