Bilister skyldiga till flest mc-olyckor

Ny undersökning visar att mc-olyckorna minskar kraftigt

Foto: Samer Al-Khalili
MOTOR

Det har blivit mindre farligt att köra motorcykel.

En ny undersökning visar att mc-olyckorna minskat med 47 procent de senaste tre åren.

Och i de olyckor som förekommer är det oftast bilisternas fel att det smäller.

– Superbra, men vi motorcyklister måste fortsätta att ta vårt ansvar, säger Johan Ahlberg, som driver sajten fastbikes.se och skriver om mc i Aftonbladet Bil.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har analyserat alla 755 motorcykelolyckor med fler än en inblandad förare och där motorcyklisten var försäkrad hos företaget. Olyckorna inträffade åren 2007 till 2009, och statistiken visar att antalet olyckor minskat med 47 procent jämfört med föregående år.

– Att olyckorna går ner i kombination med att det oftast inte är motorcyklisterna som ligger bakom olyckan tyder på att motorcyklisterna är säkra förare. Det är en mycket positiv utveckling vi ser, under 2009 har vi inte haft ett enda dödsfall bland motorcykelolyckorna, säger Kjell Rytterström, Skadeförebyggare på Trygg-Hansa.

Bilisterna är bovarna

Trygg-Hansas analys av statistiken visar också att det sällan är motorcyklisten som är vållande till olyckorna.

I stället är det i nästan två av tre olyckor (64 procent) bilister som orsakar olyckorna. Bara 30 procent av mc-olyckorna orsakas av hojåkaren.

– De absolut vanligaste orsakerna till MC-olyckor är att bilföraren missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Kjell Rytterström, skadeförebyggare på Trygg-Hansa.

Johan Ahlberg, som driver sajten fastbikes.se och skriver om hojar för Aftonbladet Bil gläds åt siffrorna i undersökningen.

– Det är positivt, självklart. I alla år har man skyllt olyckor på unga förare, och sedan har det visat sig att det ofta är de äldre som just återupptäckt mc som står för de flesta fallen. Numer har vi väldigt bra och hård utbildning av nya förare. Till exempel kör många på bana och höjer sin kompetens på hojen.

MC-föraren tar smällen

Men Ahlberg höjer också ett varningens finger.

– Även om lagen säger att bilisten är vållande till en olycka är det alltid motorcyklisten som gör sig mest illa. Sitter du på en hoj måste du alltid vara aktiv och utgå från att andra inte ser dig, annars smäller det.

Ett bättre säkerhetstänk är också en orsak till att olyckstalen går ner, tror Johan Ahlberg.

– Säkerhet har blivit coolt. För bara tio år sedan var ryggskydd något larvigt som få använde, idag tittar majoriteten snett mot dem som inte använder skyddskläderna.

FAKTA

Trygg-Hansas tips inför motorcykelsäsongen

Använd alltid godkänd hjälm, ryggskydd, dräkt, stövlar och handskar, avsedda för mc-bruk. Detta gäller även passagerare.

Bär ljusa, gärna reflekterande kläder och hjälm som syns i trafiken.

Kör alltid med lyset på.

Kör riskmedvetet – tänk på att andra har svårt att uppmärksamma dig som MC-förare.

Gå en fortbildningskurs i "avrostning" inför säsongen.

Anpassa hastigheten – för hög hastighet är orsaken till cirka 90 procent av de allvarligaste olyckorna.