Cabben först ut i nya 6-serien

Över 400 hästar och dubbelturbo i golfbil för tjocka plånböcker

1/6
MOTOR

BMW kastar om lite i turordningen och visar upp cabrioleten innan Coupémmodellen haft premiär. Nya 650 Cab är något längre, bredare och lägre än sin föregångare men ser ut som förväntat.

Flera månader innan bilen ska få sin publika premiär väljer BMW att släppa bilderna på sin nya 6-serie Cabriolet. Och tvärtemot den brukliga seden inom bilindustrin väljer BMW att lansera den taklösa versionen – innan coupéversionen.

Den nya cabben bär tydligt med sig arvet från tidigare generation, men har också fått helt nya linjer som den hämtat från konceptet ”Concept 6 Series Coupé”. Så bortsätt från takkonstruktionen var konceptbilen alltså nästan produktionsfärdig.

Taket är en tygsufflett och enligt BMW går fällningen på 19 sekunder och det tar 24 sekunder för att få upp taket igen. Härligt lyxigt är det att man faktiskt kan utföra takmanövern i hastigheter upp till 40 km/h. Stor möda har lagts på att förenkla konstruktionen – men det innebär definitivt inte att det är något budgettak som BMW satt på. Bakfönstret är fortfarande i glas och eluppvärmt. Bakrutan kan även hissas ned för att agera frisklufts-insläpp, och när taket är nedfällt kan man ha kvar fönstret som vindskydd.

I och med att taket är i tyg – tar det inte allt för stor plats. Med taket nere finns det utrymme för 300 liter med bagage. Om man inte vill ha vin i lockarna, eller om behovet av stuvningsutrymme är större – ökar utrymmet där bak med 50 liter om taket är uppfällt.

BMW:s 6-serie har snarare varit bekväma glidare och sportbilskänslan var något som offrades. Detta verkar inte ändras i och med den nya generationen. Nya 6-serien är 7,4 centimeter längre, 3,9 centimeter bredare och 0,9 centimeter lägre – något som enligt tillverkaren ska göra bilen mer passagerarvänlig. Det extra utrymmet märks i att framstolarna fått bättre justermån och att de som sitter bak får en bekvämare vinkel på ryggstödet.

BMW USA har enbart presenterat teknisk information för 650i Cabriolet. Under huven återfinns den drygt 400 hästkrafter starka 4,4-liters V8:an med dubbelturbo som kan kombineras men antingen manuell- eller åttastegad automatlåda. Sprinten 0-100km/h går på 5,0 sekunder och toppfarten är spärrad till 250 km/h. Några uppgifter om bränsleförbrukning är dock inget som kommuniceras ännu.

Från BMW i Storbritannien kommer även information om 640i. I den är det en rak sexa som ger 320 hästkrafter och 450 Nm. Accelerationen 0-100 km/h går på 5,7 sekunder och även här tar accelerationen slut vid 250 km/h. Förbrukningen skrivs till 0,78 liter milen och koldioxidutsläppet stannar på 185 g/km.

Bilen kommer att börja levereras i början på nästa år till den amerikanska marknaden och rimligtvis borde även den europeiska versionen komma samtidigt. Bilen tillverkas nämligen i Dingolfing-fabriken i Tyskland.