Collin om nya Ferrari FF: jag vill ha den!

Första provkörningen av den fyrhjulsdrivna italienaren

Jodå, Robert vet att vi är lite avundsjuka. Och varför skulle vi inte vara det, han får ju förlusta sig i Italien med nya Ferrari FF.
Jodå, Robert vet att vi är lite avundsjuka. Och varför skulle vi inte vara det, han får ju förlusta sig i Italien med nya Ferrari FF.
MOTOR

Just nu är Aftonbladets bilexpert Robert Collin i Italienska alperna för ett jobb som han inte behövde någon övertalning för att ta.

Att provköra nya Ferrari FF.

Vi ringde upp lyckosten för en första rapport.

Tjena Robert, har du kul?

– Ja det kan man lugnt säga. Vi har precis kommit till kaffestoppet i Sydtyrolen inte långt från Cortina. Vi kom faktiskt hit först av alla eftersom vår navigator tog oss via en massa gågator till restaurangen. Det är ett härligt väder, och det första vi gjorde i morse var att ta linbana upp till Kronplatz, lika högt som Kebnekaise för att köra bil på en snöbana och testa Ferraris egenutvecklade fyrhjulsdriftssystem.

Snö, Ferrari och fyrhjulsdrift – hur var det?

– Det var väldigt annorlunda. Ferrari brukar ju innebära 600 hästar, bakhjulsdrift och inte så mycket för snö och is. Men den här var ju det. De har ett väldigt annorlunda 4wd-system och grundprincipen är att systemet bara går in i låga farter när det verkligen behövs för framkomlighet och stabilitet. Över 250 km/tim sådär funkar det inte.

– De säger ”Ferrari är bakhjulsdrivet, vi gör inte 4wd”, underförstått som Lamborghini, ”Men vi har utvecklat det för vinterkörning”. Många använder ju fyrhjulsdrift för stabilitet i höga farter, men det gör inte Ferrari. De litar på sin bakhjulsdrift, sitt chassi och aerodynamiken.

Det finns mer som inte är ”vanlig Ferrari”?

– Den är inte bara fyrhjulsdriven, den är fyrsitsig också. Jag sitter bra bakom mig själv i baksätet, gott om plats. Och då är det också ett ganska rejält bagageutrymme.

Formgivningen har ju varit en tvistefråga sen bilderna på bilen släpptes tidigare i vinter. Vad tycker du?

– Det här är en bil man växer ihop med snabbt. Den ser redan bättre ut än i går när jag såg den första gången. Jag tror faktiskt redan att jag vill ha en.

Du har kört på snö och is, men hur är Ferrari FF på vanlig väg?

– Stor. De är modiga på Ferrari eftersom de släppte iväg oss på en smal krokig alpväg och där kändes den ungefär lika stor som bussarna och lastbilarna vi mötte. Men den är ju grymt smidig och lätt att manövrera.

– Vi har fantastisk väder och torr väg och då kör jag med manettinon – vredet på ratten där jag bestämmer hur ratten ska uppföra sig – i sportläge.

Vilka lägen finns att välja på?

– Is och snöläge som ser till att du aldrig får sladd eller hjulspinn hur halt det än är och hur klantigt du än bär dig åt, läge för våt asfalt, komfortläget som gör bilen riktigt trevlig och komfortabel, sportläget som passar bra på krokiga alpvägar och det sista läget där du kopplar bort allt utom de  låsningsfria bromsarna.

Du säger att du redan vill ha en, men det finns ju dessvärre en prislapp också. Hur illa är det?

– Bara 260 000 låter som ett fynd. Jasså? Var det euro? Jo, den är dyr som en Ferrari (dvs, 2,4 miljoner kronor)…

För ett par år sedan körde du Ferrari California och skrev att det var den bästa Ferrarin du kört. Har det ändrats nu?

Nej, det tror jag fortfarande. Vet inte om jag vill ha en fyrsitsig Ferrari eller om jag vill ha en tvåsitsig cab. Men jag får jag nog fråga min fru om – det här är ju familje-Ferrarin.

– Men det här är den bästa kombikupéen jag kört, det kan vi nog säga.

Fotnot: Det stora testet av Ferrari FF kommer i Aftonbladet Bil 5 maj.

FAKTA

Ferrari FF

Pris: Cirka 2,4 miljoner kronor.

Motor: 6,3 liter V12.

Effekt: 660 hk vid 8000 varv/min, vridmoment: 683 Nm vid 6000 varv/min.

Växellåda: Sjustegad dubbelkopplingslåda.

0–100 km/tim: 3,7 sekunder.

Toppfart: 335 km/tim.

Bränsleförbrukning: 1,54 l/mil (blandad).

Co2: 360 g/km.