Stopp hos Saab även på fredag

Har inte betalat leverantörer – kan leda till varsel

Saabs anläggning i Trollhättan stod stilla under torsdagen. Stoppet fortsätter under fredagen. Foto: Thomas Johansson
Saabs anläggning i Trollhättan stod stilla under torsdagen. Stoppet fortsätter under fredagen. Foto: Thomas Johansson
MOTOR

Saab fortsätter att ha ekonomiska bekymmer.

Under torsdagen fick de anställda på fabriken i Trollhättan beskedet att de inte behöver gå till arbetet på fredagen heller. Samtidigt har Saab har ännu inte lämnat besked till sina underleverantörer varför betalningarna till dem dröjer.

Även i dag torsdag låg produktionen nere på Saab i Trollhättan. Samma sak gäller för morgondagen. En normal arbetsdag tillverkas drygt 220 bilar i fabriken.

Tidigast efter påsk, närmare bestämt tisdagen den 26 april, kan produktionen komma igång igen på Saab Automobile i Trollhättan, enligt TV 4 Nyheterna Väst.

Detta datum gäller om en lösning på Saabs ekonomiska problem blir klar senast under fredagen. Om besked från riksgälden och regeringen dröjer ytterligare kommer startdatum för produktionen flyttas framåt i tiden.

Saab har tidigare sagt att det tar en vecka att få igång produktionen från det att finansieringen är löst.

Hemma på fredag

– Det är uppgifter jag inte känner till, säger Håkan Skött, verkstadsklubbens ordförande på Saab, om ett Saabstopp till efter påsk.

– Det jag vet är att personalen kommer att vara hemma i morgon (fredag) också. Och därefter tar man beslut dag för dag, så i morgon fredag tar man beslut om vad som ska gälla under måndagen, säger Skött till TT.

Han säger sig inte har hört något om att Saabledningen redan gett upp produktion under påskveckan.

– Allting hänger ju på när de här diskussionerna om finansieringsfrågan blir färdiga.

Betalar sin skuld till staten

Några besked om vad som sedan händer, eller om det kommer uppgifter om Saabs ekonomiska förhandlingar, finns inte, enligt Saabs informationschef Eric Geers.

Att Saab inte betalar underleverantörer innebär inte att man har betalningsproblem gentemot staten. Där förföll en skuld den 13 april och Saab betalade de 13 miljoner kronor det handlade om. Det framgår nu av deras konto.

– Allt som debiterats är betalt, säger Margareta Åhrberg, skattehandläggare, till SVT Västnytt.

Inga besked

Saab hade räknat med att kunna ge besked om framtiden före torsdagen. Så hette det tidigare. Men inga besked har kommit, inte ens underhandsbesked om varför man dröjer.

– Vi förväntar oss någon typ av feedback under dagen eller i morgon för att veta hur vi ska agera, säger Marcus Nyman, IAC, till Dagens industri på nätet.

IAC tillhör de stora underleverantörerna till Saab och man har redan gjort sig av med anställda via bemanningsföretag till följd av utebliven tillverkning för Saab.

Nu kan mer drastiska åtgärder bli aktuella. Till exempel varsel.

– Får vi inget besked i morgon måste vi fatta beslut om hur vi ska gå vidare, säger Nyman inför fredagen.

Juholt kritisk

Socialdemokraternas nye partiledare Håkan Juholt sällar sig till regeringens kritiker när det gäller Saab.

– Förra gången pratade regeringen ner Saabs värde och de var passiva, sade Juholt på en fråga från medier under sitt besök i Göteborg på torsdagen.

– Jag har hört rykten om att de ska vara passiva den här gången med, men jag hoppas att det inte är så. Jag utgår från att de för en dialog med Saab.

Saab-föraren Juholt (han är inne på sin fjärde Saab) vill se aktivitet från regeringens sida.

– Man måste skapa förutsättningar för att Saab ska kunna klara sig, säger han.

Vänsterpartiet klagade under onsdagen på regeringens insatser för Saab.

– Det verkar som om regeringen inte bryr sig, ansåg Rossana Dinamarca, vice ordförande i Vänsterpartiet.

– Tusentals jobb är i fara och regeringen gömmer sig. Det är inte acceptabelt, säger hon.

Lars Holmqvist, vd för Clepa, den europeiska organisationen för underleverantörer, hör till dem som tror att dramat kring Saab får en trist upplösning.

– Tyvärr, säger Holmqvist. Det här är för stora problem för Victor Muller att lösa.

Grundproblemet är lätt att hitta, tycker Holmqvist: Saab säljer för få bilar.

I affärsplanen förra året hette det till en början att Saab skulle sälja 50 000-60 000 bilar.

– Det blev 30 000, säger Holmqvist.

Och även om Saab betalar sina räkningar i tid till underleverantörerna innebär den skillnaden en ekonomisk smäll för många.

Bland de utländska underleverantörerna finns flera som är riktigt stora, klart större företag än Saab. Många har dessutom utvecklat produkterna speciellt för Saab och det är underleverantörernas teknik som Saab utnyttjar.

Beroende av leverantörerna

Att bara bryta samarbetet går inte. Saab är för beroende av leverantörerna.

Om Vladimir Antonov går in i Saab med summan han tidigare talat om, 50 miljoner euro, är det bara kortsiktig lindring av eländet, enligt Holmqvist. Det finns gott om hål att stoppa pengarna i.

– Innan du vet ordet av, i slutet av maj, står man där igen, säger han.

– Sker det inga mirakel så tror jag det blir svårt för Saab att klara sig.

Men det finns kanske andra möjligheter.

– Elbilsmarknaden till exempel. Det är en jättemarknad och det finns fortfarande möjlighet att ta sig in. Där kan man slå sig ihop med någon och börja en tillverkning för Europa, säger Holmqvist.

Sysselsättningen viktigast

Det vore en lösning med framtidspotential, tror han. En annan variant är att bygga bilar åt andra biltillverkare, för att utnyttja fabrik och yrkeskunnig personal.

– Strunt samma om det står Saab, Volvo eller Kalle i fronten på bilarna. Det viktiga är att sysselsättningen räddas, säger Holmqvist.

TT/Aftonbladet