Fina kärror för Kina

Robert Collin rapporterar från bilmässan i Shanghai

1 av 4 | Foto: ROBERT COLLIN
Audi Q3 Ytterligare ett tecken i tiden: Audi visar sin nya Q3 just i Shanghai för att kineserna vill ha små stadsjeepar. Enligt mycket säkra rykten jobbar Volvo för fullt på en XC-version av lilla kombin V50.
MOTOR

SHANGHAI. För ett par år sedan var bilsalongen i Shanghai en intern historia.

Kineserna tog sig fram på cykel och vi svenskar skrattade åt ryktet att en kinesisk biltillverkare som ingen hört talas om skulle köpa Volvo.

Men plötsligt är Kina världens största bilmarknad. Här finns mer pengar och fler nybilsköpare än i något annat land.

Och i går när den stora bilmässan öppnade slogs de europeiska jättarna och de många kinesiska tillverkarna om besökarnas intresse med över 50 världsnyheter.

FAKTA

Vad tycker du om nya Kina-Volvon?

Xie Xin Ping och Sarah Ouyangshihua, båda 21 år och montervärdinnor hos Mercedes:

– Vi jobbar hos Mercedes, men tycker mer om Volvo för det är en kinesisk bil. Den är säker och ser snabb ut. Vi hörde att Volvo skulle visa en ny bil men visste inte att den skulle se så bra ut.
 

Robert Wu, 29, polymeringenjör:

– Den är vacker, tycker inte du? Många bilar har alldeles för mycket utsmyckning, men jag tycker om det enkla.

Volvo är för dyr om man som jag tjänar 100 000 om året.
 

Jovi Liang, 38, chefredaktör på ­Trends Group, Peking:

– Jag tycker inte om fronten, den är för utsmyckad. Men sidan är fin, den är stram. Volvo var för konservativa i formgivningen, men det här ser riktigt bra ut.
Alen Gu, 27, datakille på tyskt läkemedels­företag i Shanghai:

– Den ser stabil och säker ut, och kraftfull. Geely är det bästa man kan få för så lite pengar, men de måste se till att Volvo förblir Volvo.